| |

Avainsanatutkimus

Avainsanatutkimus hakukoneoptimoinnissa

Avainsanatutkimus on yksi hakukoneoptimoinnin taktinen ja strateginen kokonaisuus. Hakusanatutkimus on yksi tärkeimmistä, jollei tärkein vaihe kun lähdetään kartoittamaan optimoitavan sivuston sisältöjä ja niiden mahdollisuuksia pärjätä kilpailussa hakukonesijoituksissa.

Yksinkertaisesti hakusanatutkimuksella lähdetään kartoittamaan sitä, kuinka ihmiset hakevat tuotteita ja palveluita hakukoneiden ”google.fi” kautta. Mitä palveluja ja tuotteita haetaan ja millaisia hakufraaseja hakiessa käytetään.

Avainsanatutkimuksen ja kilpailutilanteen pohjalta lähdetään tekemään suunnitelma sivustolle optimoitavista termeistä, joilla hakukonenäkyvyyttä lähdetään sivustolle luomaan.

Mitä avainsanatutkimuksessa selvitetään:

Järkevät hakutermit suhteessa yrityksen tuotteisiin ja palveluihin

Hakuvolyymit termeittäin

Kilpailutilanne hakutermeissä

Aikomus hakutermin takana ”mitä tarkalleen haetaan” Hinta, paikka, vertailu, saatavuus.

Miten avainsanatutkimus tehdään ?

Yksinkertainen hakusanatutkimus

Avainsanatutkimusta varten tarvitaan lähde joista hakuvolyymeja lähdetään selvittämään. Näitä sivustoja ja työkaluja on olemassa maksullisia ja ilmaisia vaihtoehtoja.

Ammattilaiset hyödyntävät maksullisia avainsanatyökalu palveluja kuten Ahrefs, Semrush, koska ne ovat suunniteltuja juuri kyseiseen tarkoitukseen.

Näillä työkaluilla säästetään avainsanatutkimukseen kuluvaa aikaa ja ne antavat luotettavan kuvan esimerkiksi kilpailutilanteista markkinassa. Ei tarvitse ns. Ennustaa metsään.

Maksuttomia avainsanatutkimuksen sivustoja löydät Google-ads hallintapaneelista ja myös Google Search consolista. Molempiin näistä pitää sinulla olla käytössä google-tili ja sivusto johon se on liitetty.

Myös ilmainen hyvälaatuinen avainsanatyökalu on keywordtool.io. Tätä työkalua voidaan käyttää yhteistyössä esimerkiksi Google Ads avainsanatyökalun kanssa.

Yksinkertainen avainsanatutkimus

Avainsanatyökaluun syötetään avaintermistöä tai yksittäinen avainsana jota lähdetään tutkimaan. Tämän pohjalta työkalu antaa sinulle avainsanan hakuvolyymin ja osviittaa kilpailutilanteesta ja mahdollisuuksista saada sivusto rankkaamaan kyseisillä hakutuloksilla.

Kun avainsanatutkimus saadaan valmiiksi käydään tulokset yhdessä asiakkaan kanssa läpi ja näistä valitaan termit joita lähdetään hakukoneoptimoinnissa työstämään sivuston optimoitaviksi hakutermeiksi ja lauseiksi.

Yllä olevassa tapauksessa on haettu remonttifirmalle avaintermistöä ja tutkittu ”kylpyhuoneremontti helsinki” termiä. Hakufraasi tuottaa kuukausittain keskiarvolla 260/hakua.

Tähän liittyvää muuta tietoa kuten kausittaista vaihtelua hakuvolyymissa ”sesongit” voidaan selvittää Googlen oman työkalun avulla. Koko termin ja siihen liittyvät muut haut ovat kokonaisuudessaan 14.500/hakua kuukaudessa.

Benchmark avainsanatutkimus

Katso kuinka kilpailevat sivustot ovat tehneet avainsanatutkimusta. Joskus lyhin reitti onneen saattaa olla se että sovelletaan ”reverse engineering”, tai benchmarking taktiikkaa sivustoihin jotka ovat osittain tai melko lähellä sivustoa jota ollaan optimoimassa.

Sisällöntuotannossa hyödynnetään paljon käänteistä hakusanatutkimusta ja myös erilaisia trendien ennustusmalleja. Hakukoneita käytetäänkin paljon erilaisten markkina-analyysien tekoon ja tuotteiden elinkaaria-arvioiden ennustamiseen.

Yleisesti hakusanatutkimuksella voidaan jopa ennustaa tuotteen tai palvelun elinkaarimalleja ja jopa hylätä kokonaan vaikka uuden tuotteen lanseeraus, koska markkinassa ei ole kysyntää.

Avainsanojen kilpailutilanne hakukonesijoituksissa ?

Kuinka vaikea on lähteä optimoimaan yksittäistä hakutermiä jolla on kova kilpailu tietyllä toimialalla.

Vaikeusaste pitää selvittää, siten että tutkitaan kilpailevan laskeutumissivun ulkoisten linkkien määrä. Tutkitaan onko avaintermi osittain, tai täysin sama ja sisällön laadukkuus ja määrä.

Luotettavinta kilpailutilanteen selvitykseen on hyödyntää hakukoneoptimoinnin ammattilaista. Mikään ei ole niin kallista kuin lähteä tekemään sivuston hakukoneoptimointia ”huonolla avainsanatutkimuksella”.

Näihin törmätään jatkuvasti kun on ostettu ns. Sika säkissä pakettiratkaisu hakukoneoptimoinnin toteutuksissa.

Kilpailutilanne pitää selvittää hyvin. Usein laadukkaiden linkkien määrä muista domaineista on ratkaisevassa asemassa sivuston muun hyvin tuotetun sisällön laadun ja määrän kanssa. Ktso kuva alla.

Avainsanojen hierarkiat ja lajit

Vertaileva ja tiedonhakuun liittyvät avainsanafraasit

Yleisiä hakufraaseja joita haetaan esimerkiksi jonkin tehtävän tai askareen suorittamiseksi itsenäisesti. Haetaan ns. tietoa ennen kuin ruvetaan nikkaroimaan vaikkapa jotain kodin vimpainta paikoilleen.

Tiedonhaku siis tietyssä tilanteessa. Juuri sinä tätä artikkelia lukiessasi olet googlannut ”hakusanojen optimointi googleen” tai jotain muuta vastaavaa jolla olet tähän artikkeliin törmännyt.

Tiedonhakuun liittyvien hakutermistöjen volyymit ovat kohtalaisen suuria usein. Näissä törmää usein blogeihin ja artikkelityyppisiin sisältöihin joissa käsitellään aihetta kohtalaisen laajasti. 

Tiedonhakuun perustuvat avainsanat ovat vertailevaan tietoon ja asian sisäistyksiin ja oppimiseen liittyviä. Nämä harvoin johtavat ns. Konversioihin sivustolla.

Muttakin sisällöntuotannon kautta sivuille tulevat ihmiset nostavat sivuston arvoa googlen silmissä. Jos sisältö on vielä hyvin tuotettua ei kaiken tähtäimen tarvitse olla juuri pelkän kaupan hakemisessa vierailijoilta.

Ostavat hakufraasit ja hakutermit ”pitkä häntä”

Nämä kaupallisesti konversioita tuottavat hakufraasit ovat kaikille sisällöntuottajille ja sivuston omistajille kultaakin arvokkaampia.

Usein nämä ovat 2-3 sanan fraaseja. Esim: ”iphone 12 suojakuoret” Näistä sivustovierailijoista tulee jo konkreettisesti kauppaa vaikkapa verkkokauppavierailuissa.

Ennen ostavan hakufraasin syöttöä hakija on usein saattanut googlettaa tiedonhakuun liittyvää terminologiaa ja käynyt vaikkapa usealla eri blogilla, joissa aihetta on käsitelty.

Mitä tarkempi hakutermi sen isommat ostohousut ovat hakijalla jalassa. Kaupallisten hakutermien löytäminen onnistuu laadukkaalla avainsanatutkimuksella ja kokemuksella erilaisten sivustojen kaupallisuusasteista.

Myös sivuston rakenne määrittelee kuinka liikenne muodostuu kaupallisiksi toimiksi kun hakukoneoptimointia hyödynnetään oikein.

Semanttinen haku ja Googlen rankbrain (tekoäly) ymmärtää todella hyvin hakulausekkeiden tarkoitusta ja pyrkii aina näyttämään hauissa sisältöjä jotka osuvat mahdollisimman tarkasti haettavaan hakuun. Joskus myös aivan toisinpäin. Tekoäly osaa ennustaa haettavan tuotteet tai palvelun paremmin kuin hakija itse.

Mikä on avainsanatutkimus ?

Hakusanatutkimus on yksi tärkeimmistä, jollei tärkein vaihe kun lähdetään kartoittamaan optimoitavan sivuston sisältöjä ja niiden mahdollisuuksia pärjätä kilpailussa hakukonesijoituksissa. Lue lisää

Ilmainen avainsanatyökalu ?

Maailmalla on työkaluja joilla voit tehdä ns. Yksinkertaisen avainsanatutkimuksen ilmaiseksi. Google Search console ja keywordtool.io esimerkiksi. Hakukoneoptimoinnissa kannattaa kuitenkin lähteä mahdollisimman hyvin kartoittamaan myös kilpailutilanne. Lue lisää

Mitä avainsanatutkimus maksaa ?

Tämä riippuu siitä kuinka laajan tutkimuksen yritys haluaa. Usein yksinkertaisen tutkimuksen saa teetettynä ammattilaisella hintahaarukalla 200-500€

Tutkimus jossa selvitetään kilpailutilanne ja mahdollisuudet pärjätä hakukonesijoituksissa on jo laajempi tutkimus ja maksaa Suomessa hintahaarukalla 800-1500€. Lue lisää

Miten avainsanoja analysoidaan ?

Avainsanoja voidaan analysoida niiden tarkoitusperien mukaan. Ihmiset hakevat hakukoneista tietoa eri motivaatioperuistein ja ne liittyvät; informaatioon, vertailuun, navigaatioon ja muuhun tarkempaan tiedonhakuun. Lue lisää

Samankaltaiset artikkelit