Hakukoneoptimointi tuo sinulle enemmän kävijöitä asiakkaita ja myyntiä.

Hakukoneoptimointi tuo yrityksellesi enemmän kauppaa ja yhteydenottoja. Forta Median hakukoneoptimointi perustuu alan viimeisimpään osaamiseen ja tyytyväisiin asiakkaisiin. Olemme optimoineet sivustoja jo vuodesta 2008.

 

Pyydä tarjousPyydä ilmainen google näkyvyystesti

Miksi investoida hakukoneoptimointiin?

  • Saat ostavia asiakkaita suoraan Googlen luontaisista hakutuloksista
  • Jos yritys ei ole googlen 1 sivulla, tuote-ja palveluhauilla olet käytännössä näkymätön 
  • Hakijat kokevat luontaisten hakujen kärjessä olevat yritykset luotettaviksi
  • Saat kilpailuetua ja voitat markkinoita alueellisesti ja valtakunnallisesti
  • Hakukoneoptimointiin sijoitettu pääoma maksaa itsensä takaisin korkojen kera.

Google optimointi on sijoitus pitkäkestoiseen hyötyyn

Yksinkertaistettuna hakukoneoptimointi on mahdollisimman laadukkaan ja relevantin sisällön tuottamista yrityksen verkkosivuille. Kuluttajat luottavat Googlen hakukonetuloksiin ja pitävät niitä automaattisesti brändiarvoa lisäävinä ja luottamusta herättävinä. Ei ole yritystä joka ei haluaisi olla ensimmäisten hakutulosten joukossa google.fi hakukoneessa.

 

Miten Hakukoneoptimointi kasvattaa myyntiäsi?

Kotisivujen tai verkkokaupan hakukoneoptimointi toimii hyvin koska ihmiset ovat tottuneet hakemaan tietoa ennen tuote- ja palveluhankintojen ostoa. Usein nämä hakukoneiden tuloksista tulevat vierailijat ovat siis jo ostokynnyksen yläpuolella.

Mitä enemmän saat tätä jos ostokynnyksen yläpuolella olevaa liikennettä esimerkiksi yrityksen kotisivuille, tai verkkokauppaasi, sitä enemmän teet kauppaa. Hakukoneoptimoinnissa keskitytään luomaan mahdollisimman laadukasta sisältöä vastaamaan kuluttajien ja ostopäätien hakuihin. Laadukkaalla hakukoneoptimoidulla kotisivuilla ja sisällöllä rakennetaan luottamusta vierailijoihin.

Reilua hakukoneoptimointia

Forta Median tuottaman hakukoneoptimoinnin kautta et sitoudu toimenpiteisiin joista et hyödy. Usein toimistot tarjoavat hakukoneoptimointia malleilla joista asiakas maksaa, vaikka toimenpiteet eivät tuottaisi tuloksia. Mielestämme tämä on väärin. Kaikki toimenpiteet joita hyödynnämme suunnitellaan ja toteutetaan asiakkaan tulosten maksimaalisen hyödyn tavoittelemiseen. Sitoudumme tuottamaan tuloksia, ja siitä asiakkaamme meille maksavat.

hakukoneoptimointi (SEO) Search engine optimization.

Jo ostoaikeissa olevat asiakkaat etsivät yritystäsi toimialasi tuotteiden nimillä ja palveluiden nimillä. ”esim: parturi-kampaamo Lahti”. Hakukonekävijät saapuvat sivustollesi joka vakuuttaa heidät palvelusi tarjonnan laadusta, hintatasosta ja saavutettavuudesta. —> Nämä ovat ns. ilmaisesta hakukoneen liikenteestä tulevia kyselyjä ja tilauksia.

Mitä hyötyä on google-optimoinnista?

  • Saat ostavia asiakkaita suoraan Googlen luontaisista hakutuloksista
  • Jos yritys ei ole googlen 1 sivulla, tuote-ja palveluhauilla olet käytännössä näkymätön 
  • Hakijat kokevat luontaisten hakujen kärjessä olevat yritykset luotettaviksi
  • Saat kilpailuetua ja voitat markkinoita alueellisesti ja valtakunnallisesti
  • Hakukoneoptimointiin sijoitettu pääoma maksaa itsensä takaisin korkojen kera.

Esimerkki tuloksista. Valtakunnallinen toimija joka saa hakukoneoptimoinnin ansioista täysin ilmaiseksi tarjouspyyntöjä 40kpl/ päivässä. Näistä luontaisten hakutulosten kautta saapuneista tarjouspyynnöistä asiakas tekee kauppaa n.3000€ /pvä. Hakukoneoptimoinnista yritys maksaa vuodessa n. 4000€

seo analyysi ja avainsanatutkimus

Google optimointi alkaa avainsanatutkimuksella, eli tehdään SEO analyysi jossa kartoitetaan avainsanat jotka valitaan verkkosivuston tärkeimmiksi liikennettä tuottaviksi avainsanoiksi. Mikäli yritys on tehnyt hakusanamainontaa, hyödynnetään näitä kampanjoita usein tutkimuksen pohjana.

Lähtökohtaisesti tutkitaan toimialakohtaiset liikennevolyymit erilaisilla työkaluilla, kuten Googlen-avainsanatyökalun avulla. Tämän jälkeen tutkitaan mahdollisuudet menestyä kyseisillä avaintermeillä ja tehdään ehdotukset asiakkaalle optimoitavista termeistä. Ideaali tilanne on se että yhdellä verkkosivulla on että optimoidaan yksi asiakkaan tuote/palvelu avaintermeineen per/sivu. Mikäli kyseessä on verkkokaupan hakukoneoptimointi, keskitytään avaintermien ohella, mahdollisimman laadukkaiden tuote-ja palvelukuvausten luontiin.

Hakukoneoptimointi sekä linkitykset ja sivuston otsikoinnit (h1,h2h3 tagit)

Google määrittää lopulliset hakukonesijoitukset sivustojen sisällön relevanttisuuden suhteen suhteessa haettavaan termiin ja sivustolle tulevien laadukkaiden linkkien määrän mukaan.  Mikäli sivustollesi on  linkkejä laadukkaista ja luotettavista toisista sivustoista, olet Googlen silmissä luotettavassa asemassa.

Linkkien rakennus on pitkäjännitteistä työtä ja se kannattaa hoitaa asiantuntevien ammattilaisten kanssa. Perussääntönä on kuitenkin se, että pyydä aina yhteistyökumppaneilta ja tavarantoimittajilta linkkien vaihtoa. Näin saat jo merkittävän edun suhteessa kilpailijoihin.

Ulkopuolelta tulevat linkit tulee rakentaa oikeaoppisesti. Optimoitavissa avaintermeissä oman sivun ulkopuolelta kannattaa ohjata ulkoinen linkki osoittamaan sille omalle sivulle jota optimoidaan.  Sivuston sisäiset linkit kannattaa rakentaa sivulle siten että niissä on mahdollisesti optimoitava hakutermi järkevässä muodossa kertomaan hakukoneelle, mitä linkin takana olevalla sisältösivulla on. Rakenna sisäiset linkit aina tekstinä, ei kuvina. Linkkejä rakennettaessa on myös syytä painottaa sitä, että sisäsivujen kuten ”palvelut” saavat myös ulkopuolista linkitystä. Usein ulkopuoliset linkit rakennetaan osoittamaan sivuston verkkotunnukseen, eikä sivustoja linkitetä tarpeeksi myös sisältösivuihin.

Sivukohtaisen optimoinnin tärkein yksittäinen tekijä laadukkaan sisällön lisäksi on sivun otsikko, eli title. Se näkyy selaimen otsikkorivillä. Kun pidät Titlen pituuden alle 60 merkissä, vältyt automaattiselta otsikon pätkinnältä ja saat varmasti tärkeimmän avaintermisi mahdutettua otsikon alkuun. Usein hakukoneoptimoinnin työkaluissa kuten seo-yoast nämä otsikointien pituudet ovat valmiiksi määriteltyinä, eikä niihin saa liikaa sisältöjä, ilman että lisäosa ei siitä huomauttaisi.

Yleinen malli titlen optimoinnissa on se, että ensin tulee optimoitava avaintermi, vaikka tuotteen / palvelun nimi. Ja sen jälkeen mahdollisia hakua täsmentäviä tekijöitä. Esimerksiksi hintaan liittyvät haut ovat monesti hakuterminologiaa, millä kuluttajat hakevat hakukoneista tietoa. Mikäli haetaan lokaalia,eli paikallista hakutulosta, voidaan perään kirjoittaa esimerkiksi kaupungin nimi jonka alueella palvelutuottaja palvelujaan tarjoaa.

Titleä kirjoittaessa on hyvä myös muistaa, että se on voimakkaimmin erottuva yksittäinen elementti google.fi hakutuloksissa. Pyri optimoimaan titlet, myös mahdollisimman hyvän klikkaussuhteen aikaansaamiseksi. Eli mikäli mahdollista sisällytä siihen kehoitteen lisäksi argumentteja, miksi hakijan kannattaa klikata juuri sinun sivustosi kyseistä tulosta. Argumentteja ja hyödytä pitää aina sisällyttää myös description, eli meta-kuvaus kenttään jolla huokuttelet hakijaa tutustumaan juuri sinun sivustoosi.

Google Search Console työkalu  löytää hyvin päällekkäiset otsikoinnit jotka voivat aiheuttaa negatiivisia tuloksia hakukonenäkyvyydessä. Tee tuotteestasi tai palvelusta hyvä tuote-ja palvelukuvaus. Myyvät tuotekuvaukset auttavat liikenteen konvertoitumisessa järkeviksi tarjouspyynnöiksi.

Sisällön avaintermit tulee olla luettavassa muodossa ja avainsanatiheyden tulee olla sopivassa suhteessa tekstin kokonaismäärään. Älä kuitenkaan ylioptimoi avaintermiä sivulla. Seo-yoast työkalus auttaa avaintermien oikeiden suhteiden määrittelyyn. Mikäli hakukoneoptimointi koetaan tärkeäksi kannattaa tehdä wordpress kotisivut yritykselle.

Sivuston meta-tietojen lisäys google-optimoinnissa

Google käyttää meta-kuvauksia hakutuloksissaan luomaan kuvauksen siitä sivusta joka on hakutulossivulla. Meta-description kuvauksella on suuri merkitys siihen kuinka paljon googlen luontaisia hakutuloslinkkejä klikataan. Meta-tietojen lisäys ei toimenpiteen nosta sivustoja hakukoneiden tuloksissa, kuten yleisesti luullaan. Meta-kuvaus on yleisesti n. 160 merkkiä pitkä. Mikäli yrityksen kotisivut rakennetaan vaikkapa wordpress julkaisujärjestelmän päälle, löytyy hakukoneoptimoinnin perusominaisuuksien oikeaoppiseen luontiin moduleita jotka helpottavat meta-tietojen tuotantoa. Tähän käyttötarkoituksen määrittelyyn soveltuu taas esimerksiksi seo-yoast lisäosa.

Sivuston käyttökokemus ja google-optimointi

Tiedon saavutettavuus. Löytääkö vierailija sivustolta niitä asioita joita hän alunperin oli etsimässä? Monesti sivusto on suunniteltu logiikaltaan liian monimutkaiseksi navigointien ja erilaisten sivun sisältöjen suhteen. Saavatko vierailijat helposti yhteyden yrityksen myyntiin ja asiakaspalveluun muutamalla napin painalluksella? Jos verkkosivustoa ei ole suunniteltu tarpeeksi helpoksi yhteydenottoon, karkaavat vierailijat useimmiten  muualle.

Mitä käyttäjäystävällisempi sivusto, se enemmän se saa hakukoneilta suosiota. Google suosii sivuja jotka ovat tekstisisällöltään rikkaita, mutta myös saavat vierailijat viihtymään sivuilla keskimääräistä pidempään. Sivuston vierailuajat voivat vaikuttaaa hakutuloksiin ja näin ollen, mitä pidempään sivuston vierailijat sivuilla viihtyvät, sen paremmin google arvostaa sivuston sisällön relevanttisuutta suhteessa sivulle tultuihin hakutermeihin.

Jos sisältö ei käyttäjän mielestä ole hyvää, tai auta jonkin ongelman selvittämisessa, ei se silloin ole myöskään ”ns. Laadukasta sisältöä” Eri lähteissä on tutkittu, että sivut joiden sisältömäärät ovat 2000-2500 sanan välissä, saisivat parhaita sijoituksia hakukonetuloksissa. Sisällön määrä ei kuitenkaan ole yksistään määräävä tekijä siihen, miten hakutulokset muodostuvat, vaan on yksi tärkeä tekijä monesta muista vaikuttavista asioista.

Kotisivujen nopeus ja responsiivisuusen vaikutus SEO-optimoinnissa

Sivuston latausnopeus on yksi tärkeä asia, mitä google painottaa hakutulosten järjestyksessä. Jos sivusto on ”hidas” ei käyttäjä jaksa odotella esimerkiksi raskaiden kuvien latautumisia ja näin lähtee johonkin nopeammin latautuvaan sivustoon. Kaikki kuvamateriaalit kannattaa siis optimoida mahdollisimman kevyiksi, jotta se oleellisesti hidasta sivuston suorituskykyä.

  • Mitä nopeampi sivusto on rakenteeltaan ja yhteyksiltään (web-hosting) sen parempi.
  • Sivustot jotka eivät ole responsiivisia häviävät hakutuloksissa responsiivisille sivuille
  • Kuvien optimointi kannattaa tehdä aina. Mitä vähemmän kuvat ”painavat” se parempi.

hakukoneoptimointi ja sosiaalinen media

Sosiaalisen median vaikutus Googlen hakutuloksiin kasvaa voimakkaasti kokoajan. Yritysprofiilit, sisällön jakaminen ja erilaiset sosiaaliset verkostot vaikuttavat nopealla aikataululla hakutuloksissa. Google my business, Facebook, instagram ja pinterest sisällönjako kanavina kannattaa ottaa huomioon hakukoneoptimointia suunniteltaessa.

Myös videoiden hakukoneoptimointi esimerkiksi Youtubessa on hyvä keino lisätä liikennettä sivustolle. Kaikki toimenpiteet vaikuttavat Google-optimoinnissa pitkässä juoksussa. Aivan uusimpia asioita jotka kannattaa huomioida löytyy blogista –> hakukoneoptimointi 2018 Haluatko hyödyntää hakukoneoptimointia oman yrityksesi myynnin kasvatuksessa? Pyydä alta hakukoneoptimointi asiantuntijan näkemys oman sivustosi hakukoneoptimoinnin toteutuksesta ilmaiseksi.

 

Hakukoneoptimointi hinnasto

Hakukoneoptimointia tehdään erilaisin kk-sopimusten (esim: 200-1000€ /kk) sekä projektimääritysten perusteella. Projektit määritellään sivuston laajuuden / sisältöjen suhteen tuntimäärä jonka mukaisesti tehdään hakukoneoptimoinnin toimenpiteitä. Esimerkkinä vaikkapa rakennusalan yritys joka haluaa yrityksensä paikallisiin hakuihin liittyen hakukoneiden kärkisijoille. Sivustoon tehdään sisällöntuotantoa, ulkopuolisten sivustojen linkityksiä, sekä sosiaalisen median signaaleja 12kk / 195€ /kk. Vuosisopimuksen hinta hakukoneptimoinnille on tällöin 2340€.

Mitä eroa laadukkaalla hakukoneoptimoinnilla ja kotisivujen hakukonenäkyvyydellä?

Usein uusien verkkosivujen suunnitteluprojekteissa tehdään sivuston sisäistä optimointia, joka voidaan enemmänkin laskea perustavan tasoiseksi hakukonelöydettävyyden tuottamiseksi uuteen sivustoon.  Mikään 700€ maksava sivusto ei voi sisältää 10h laadukasta hakukoneoptimointityötä.

Eli  hakukoneoptimointi tulisi hinnoitella aina omana erillisenä projektina. Rautalangasta väännettynä. Et voi saada toimivaa hakukoneoptimoitua sivustoa uudessa verkkosivuprojektissa 500€ eurolla. Mikäli joku tarjoaa sinulle ks. Ratkaisua voit olettaa, että verkkosivuille tulee ominaisuudet joihin hakukoneoptimoinnin tuottaminen on mahdollista. Tämä esimerkkinä on hakukonelöydettävyyden mahdollistavaa teknistä ratkaisua sivustolla.

Uusi sivusto vaatii aina aikaa sijoittuakseen hyvin hakutuloksissa, koska varsinkin uudet verkkotunnukset ovat jonkin aikaa Googlen erityisen tarkkailun alla, ennen kuin ne lähtevät saavuttamaan sivustolle sisällöltään kuuluvaa sijoitusta hakukoneiden tuloksissa. Hakukoneoptimointi on aina pitkäkestoinen prosessi, jonka tulokset ottavat aikaa. Usein Google-optimoidun sivuston tulokset ovat parhaimmillaan 6-18kk sivuston sisäisen optimoinnin jälkeen.

 

Miten valita sopiva kumppani hakukoneoptimointiin?

Suomessa on satoja yrityksiä, jotka kertovat sivuillaan tekevänsä hakukoneoptimointia. Useimmat näistä yrityksistä ovat varmasti perillä siitä mitä hakukoneoptimointi perusteeltaan on. Ostajan roolissa pitää kuitenkin muistaa, se että olet investoimassa pääomaa pitkäkestoiseen hyötyyn. Kun hakukoneoptimoinnin projektit kestävät keskimäärin 6-12kk. Optimoinnin luonteensa vuoksi on myös erittäin tärkeä valita kumppani, jonka näyttöihin voit luottaa.

Kannattaa kysyä aiempia tuloksia hakukoneoptimoinnin projekteista, ennen kuin valitsee sopivaa tekijää oman sivuston optimointiin. Me kerromme menestystarinoistamme avoimesti, asiakkaidemme suostumuksella. Meillä on myös tapana kertoa asiakkaillemme, kuinka optimointia tehdään, ja raportoimme tehdyistä toimenpiteistä asiakkaitamme säännöllisesti.

Hakukoneoptimoinnin suosion vuoksi, pystymme ottamaan rajallisen määrän projekteja / kuukausi. Projektien aloituksia teemme korkeintaan 2 / kuukausi. Ennen hakukoneoptimoinnin starttia, pidämme mielellämme vielä palaverin, jossa käydään läpi koko prosessi tuotannon ja  asiakkaan roolista katsottuna. Pyydä allaolevalla lomakkeella tarjous hakukoneoptimoinnista, mikäli koet meidän mahdolliseksi toteuttajaksi ja sopivaksi yhteystyökumppaniksi yrityksellesi.

Tarjous hakukoneoptimoinnista

Lähetä lomake, niin otamme pian teihin yhteyttä.

  • Kuinka vanha sivustosi on? Mitä toimenpiteitä hakukoneoptimoinnin kannalta on tehty?
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Forta Media

Digimarkkinoinnin ja mainonnan asiantuntija. Kasvatamme asiakkaiden kotisivujen liikenteen määrää joissa käytettävinä markkinointimuotoina ovat hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta, sekä Some-markkinointi. 

© 2018 Forta Media /  Digitaalinen mainostoimisto Lahti  |  Helsinki

Vauhdilla asiaan?

Soita minulle suoraan 040-1779770