|

Mitä hakukoneoptimointi eli SEO on?

Mitä hakukoneoptimointi on?

Hakukoneoptimointi, eli SEO tai englanniksi (Search Engine Optimization) on jatkuvakestoista toimintaa jonka avulla pyritään ohjamaan hakukoneista mahdollisimman relevanttia liikennettä yrityksesi kotisivuille.

Hakukoneoptimoinnilla pyritään nostamaan sivustosi avaintermien sijoittumista mahdollisimman korkealle hakukonetuloksissa. Tämä onnistuu yleensä vierailijoita kiinnostavan laadukkaan sisällön tuottamisella.

Mikäli verkkosivujenne sisältö vastaa hakuja tuottavan vierailijan hakuihin saadaan yleensä sivustolle houkuteltua vierailija, joka mahdollisesti konvertoituu ostavksi asiakkaaksi myöhemmin tai riippuen sivuston konversio-optimoinnin asteesta ja tekstin myynticopystä asiakkaaksi vaikka ensivierailulla.

Hakukoneoptimoinnin toimenpiteisiin kuuluu yleensä

  • avainsanatutkimus
  • sivuston sisällön tuotanto ja teknisen toimivuuden tarkastus
  • sisällön tuottaminen avainsanatutkimuksen mukaan
  • sivuston sisäisen linkityksen tukeminen avaintermistöä tukemaan
  • sisäisen ja ulkoisen linkityksen kehittäminen
Googlen asiantuntijat kertovat oheisella videolla hyvän sisällön merkityksestä hakukoneoptimoinnissa

Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi tuottaa vierailijoita kiinnostavaa sisältöä

Hakukoneoptimointi tulokset nousevat ja laskevat tietyissä aikaperioideissa. Vaikka saavuttaisit hyviä sijoituksia hakukoneiden tuloksissa avaintermeilläsi, eivät ne ole pysyviä. Hakukonealgoritmit kehittyvät jatkuvasti palvelemaan hakukonekäyttäymistä.

Hakukoneita kehitetään siis relevantin tiedon helpompaa löytymistä varten ja siksi hakukoneiden tulosten optimointia ei voida luvata tai taata. Hakukoneiden algoritmit muuttuvat useasti vuosittain. Sivustojen tekninen toteutus ja mobiilikäytettävyys on ensisijaisen tärkeässä asemassa.

Miksi yrityksesi kannattaa tehdä hakukoneoptimointia?

Hakukonenäkyvyyden merkitys kasvaa jatkuvasti, koska hakumäärät ovat googlen hakukoneessa jatkuvassa kasvussa. Ihmiset käyttävät hakukoneita ostopäätöstensä tukemiseen. Lähes 80% kaikesta hauista tapahtuu googlen kautta. Ja lähes 70% on jo mobiililaitteista tapahtuvia hakuja.

Hakukoneoptimoinnin osa-alueet?

Avainsanatutkimus hakukoneisiin

Yksinkertainen hakusanatutkimus

Avainsanatutkimus on prosessi hakukoneoptimoinnissa jossa hakukonevolyymeja eli kuinka paljon tiettyä hakutermiä haetaan vaikkapa kuukausitasolla Googlesta lähdetään selvittämään. Avainsanatutkimus suoritetaan usein maksullisilla työkaluilla.

Ammattilaiset hyödyntävät maksullisia avainsanatyökalu ohjelmistoja kuten AhrefsSemrush, koska ne ovat suunniteltuja juuri kyseiseen tarkoitukseen.

Näillä työkaluilla säästetään avainsanatutkimukseen kuluvaa aikaa ja ne antavat luotettavan kuvan esimerkiksi kilpailutilanteista markkinassa. Ei tarvitse ns. Ennustaa metsään.

Maksuttomia avainsanatutkimuksen sivustoja löydät Google-ads hallintapaneelista ja myös Google Search consolista. Molempiin näistä pitää sinulla olla käytössä google-tili ja sivusto johon se on liitetty.

Myös ilmainen hyvälaatuinen avainsanatyökalu on keywordtool.io. Tätä työkalua voidaan käyttää yhteistyössä esimerkiksi Google Ads avainsanatyökalun kanssa.

Sivuston nopeuden optimointi SEO:n vaikutuksiin

Verkkosivuston nopeus on yksi tärkeimmistä teknisen hakukoneoptimoinnin osa-alueista. Nopeasti latautuvat sivustot sijoittuvat korkeammalle kuin hitaasti yli 5 sekuntia lataavat sivustot. Verkkosivujen nopeutta voi ensisijaisesti nopeuttaa käyttämällä välimuistilaajennusta, optimoimalla kuvat ja hyödyntämällä sisällönjakoverkkoa (CDN)

Sivuston teknisen rakenteen optimointi hakukoneiden näkövinkkelistä

Sivuston tulee varmistaa, että Googlen hakukonerobotit pystyvät indeksoimana sisällöt ongelmitta. Hyvä sisäisen linkityksen profilointi auttaa hakukoneita ymmärtämään sivustosi sisältöjä paremmin. Myös teknisen toteutuksen tulee olla sellaista, että se ei estä sisältöjen näyttämistä vaikka mobiilissa.

Sivuston palvelimella on suuri merkitys teknisen hakukoneoptimoinnin toteumassa. Hitaalla serverillä ja (hostingilla) ei voida olettaa saavuttavan kovin korkeita sijoituksia.

Sivuston linkkiprofiili hakukoneoptimoinnissa

Linkkiprofiilista näkyy listaus sivustollesi osoittavista ulkoisista linkeistä. Näillä on suora merkitys sivustosi Domain authorityyn, eli verkkotunnuksesi luotettavuuteen.

Ulkoiset linkit toimivat googlen silmissä sivustosi suosituksina verkkosivustollesi ja näin myös yrityksellesi. Vahvalla linkkiprofiililla pystytään saavuttamaan paremmat lähtökohdat hakukoneoptimoinnissa, kuin heikolla profiililla.

Ulkoiset linkit optimoinnissa

Ulkoisten linkkien määrä on yksi suurimmista tekijöistä hakukoneoptimoinnissa. Laadukkaita linkkejä kannattaa lähteä hankkimaan heti sivustoa rakennettaessa. Yhteistyökumppanit, jälleenmyyjät, asiakkaat ja tahot joista voidaan tehdä linkityksiä ovat kultaakin arvokkaampia.

Hakukoneille ulkoiset linkit kertovat sivustosi arvostuksesta. Usein linkkien rakentaminen ulkoistetaan sen aikaa vievän luonteensa vuoksi.

Ulkoisten linkkien tehtävänä on myös auttaa hakukoneita löytämään sivustosi kaikki sisältö. Eli ulkoisia linkkejä kannattaa rakentaa osoittamaan kaikille verkkosivuston sisältösivuille.

Sisäinen linkitys hakukoneoptimoinnissa

Sisäinen onpage-linkitys on sivuston sivujen toisiinsa linkittämistä. Nämä auttavat käyttäjiä ja vierailijoita löytämään helposti heidän etsimänsä tiedon sivustoilta. Sisältöjen sisälle kannattaa rakentaa usein ulkopuolisiin ja oman sivuston sisäsivuille osoittavia linkkejä.

Laadukkaan sisällön tuottaminen yrityksen tuotteista ja palveluista vaikuttaa SEO:n toimivuuteen

Mitä enemmän tuotat sisältöä niin sen paremmin rankkaat. Ei ihan kuitenkaan. Sisällöntuottaminen tulee tehdä kohderyhmäajattelun mukaiseksi.

Et voi tuottaa sisältöä vaan sisällön vuoksi vaan sen pitää aidosti kiinnostaa kävijöitä ja lukijaa.

Siksi pelkästään määrällä ei voi pärjätä kilpailussa sivuston sisältöjen suhteen.

2021 ei siis ole kysymys siitä, että lisäiltäisiin hakutermejä sinne tänne ja toivotaan että se tuottaa tuloksia. Google tietää mistä artikkelissa on, vaikka ei käytettäisi laisinkaan optimoitavia termejä oikeissa paikoissa.

Googlen tärkein tehtävä on tarjota korkealaatuista sisältöä hakukonetta käyttäville ihmisille. Hautkin ovat muuttuneet paljon enemmän kysymys pohjaisiksi lauseiksi.

Kun joku esittää hakukoneelle kysymysmuotoisen haun ja jos verkkosivusi ei tarjoa vastausta kyseisen sisällön kanssa, olet tuuliajolla sisältösi kanssa. Ylimääräinen avaintermien viljely sinne tänne ei tuota tuloksia.

Älä siis ylikorosta avainsanoja vaan keskity miettimään kuinka laadukas sisältö voi auttaa vierailijaa tuottamaan oikeanlaisen kuvan hänelle sopivasta tuotteesta, ja auttaa ostopäätöksen tekemisessä.

Kuka pystyy tarjoamaan laadukkainta sisältöä vierailijoille, jotka sivustovierailujen keston kautta osoittavat sisällön olevan hyvää (bounce rate) = enemmän kuin 1 sivun vieraillut kävijä.

Verkkokauppiaankin kirjoittaa tuotteistaan todella myyvät ja laadukkaat sisällön kuvaukset. Videot, hyvät kuvat ja kuluttaja-arvostelut ovat kultaakin arvokkaampia, kilpailun saralla.

Nopein tapa saada tuloksia hakukoneoptimoinnissa

Jos haluat toisenlaista nopeampaa strategiaa, voi sinulle mahdollisesti sopia pitkien ”häntien” eli useamman kuin yhden termin hakulausekkeiden optimointi.

Pitkät hännät sijoittuvat nopeammin kärkeen, koska kilpailu on pientä. Pitkän hännän fraasi on usein 2-3 sanaa joilla hakuvolyymi osuu vaikkapa 20-50 hakua /kk. haitariin.

Tutki näitä esimerkiksi verkkokaupan hakukoneoptimointia suunnitellessa.

Somesisältöjen vaikutus hakukoneoptimoinnissa

Hyvä sisältö kerää automaattisesti myös ulkopuolista linkitystä. Kehitä erinomainen tuote ja palvelu. Pidä siitä tarvittavaa pöhinää SoMessa.

Vaikka sosiaalisilla signaaleilla ei ole yleisen mielipiteen mukaan  vaikutusta sijoitukseen, Googlen mukaan korkealle sijoittuvien ja kohtuullisen määrän sosiaalisia signaaleja sisältävien sivujen välillä on korrelaatio.

Jos joku SoMessa jakaa sisältöäsi ja lukee sen kautta sivullasi paljon aiheestasi, voidaan sisältöä pitää näin laadukkaana. 

Jos sinulla on vahva brändi, eli asiakkaasi todella arvostavat palveluasi ja tuotteitasi, he todennäköisemmin jakavat sen SoMessa jos pyydät.

Toinen asia, jota sinun on tsekattava on se että, onko yritystietosi lueteltu oikein sähköisissä hakemistoissa ? Tarvitset Google my business -profiilin ja google-arvosteluja.

Mitä enemmän arvosteluja saat asiakkailtasi, sen parempi. Jos yrität vain optimoida sivusi Googlelle eikä käyttäjä ole sinulle nro 1. Menee koko prosessiin käyttämäsi aika ja raha hukkaan.

Jos sinulla on tarve löytää ulkopuolista apua hakukoneoptimoinnin toteutukseen, ota reippaasti yhteyttä. Forta Median omaa yli 10 vuoden kokemuksen hakukoneoptimoinnin laadukkaista toteutuksista.

Samankaltaiset artikkelit