Nettisivujen teko? 9 vinkkiä yrittäjälle!

 

1. nettisivujen teko alkaa suunnittelusta

Nykyään yrityksen nettisivut ovat ehkäpä tärkein yksittäinen myyntikanava, joilla luodaan uusia kontakteja ja hankitaan tarjouskantaa. Haluat varmasti, että sivusi vaikuttavat myyntiin ja tuottavat etua suhteessa kilpailijoihin? Nettisivujen teko  kannattaa aina aloittaa niiden suunnittelusta. Tässä vaiheessa on hyvä  on hyvä miettiä asioita hieman laajemmassa mittakaavassa kuin se, että listataan ominaisuudet palveluista ranskalaisilla viivoilla.

Olisi hyvä miettiä, mitkä ovat oikeat kilpailuedut ja lupaukset, joilla kilpailevat yritykset voidaan voittaa verkossa?  Ota kynä ja paperia, katso mitkä ovat paikkakuntasi vahvimmat yritykset omalla toimialallasi. Usein nämä löytyvät ”googlettamalla” Googlen etusivulta. Käytä haussa toimialaasi ja paikkakuntaa Esim: autokorjaamo Lahti” jne. Mieti ovatko kilpailijat onnistuneet sivuissaan omasta mielestäsi?

Nettisivut kannattaa toteuttaa sisällön kannalta siten että, siinä on mietitty yrityksen vahvuudet tuotteisiin, tai palveluun liittyen. Nämä vahvuudet ja tuotteiden ominaisuudet käännetään asiakkaille tuotteen lisäarvoiksi,  ja hyödyiksi ja tuodaan esille oikeassa paikassa sivuilla. Usein tämä on nettisivujen sisääntulo eli ”index” sivu. Tämän sisääntulosivun pitää myös onnistua pysäyttämään sivuille tuleva vierailija ja saamaa heidät jäämään sivuille. Tähän ensivaikutelmaan sivustolla on aikaa 3-7 sekuntia. Jos sivusto ei vakuuta, vierailijat lähtevät kilpailijoiden sivuille.

Oman kohderyhmän segmentointi on erityisen tärkeää kotisivujen suunnittelussa. Monesti yritysten sivujen sisällön tuotannossa ei olla mietitty tarpeeksi tarkkaan sitä, että kenelle yrityksen tuotteet ja palvelut ovat tarkoitettu. Mikäli tätä asiaa ei määritellä tarpeeksi hyvin, tuottaa sivusto ”ns. vääränlaisia yhteydenottoja” Esimerkkiksi vain b-b toimittaja saa kyselyjä jatkuvasti kuluttajilta, joita ei palvella lainkaan.

Palvelut ja tuotteet kannattaa suunnitella sivustoille, siten että yhdellä sivulla esitellään 1 palvelu / tuote. Näiden saat hakukoneet mahdollisimman hyvin valjastettua sivustosi rakenteen ja palvelujen sisäistämiseen, ja saat mahdollisimman hyvän hakukonelöydettävyyden.

2. Varaa verkkotunnus ja webhotelli

Verkkotunnusta varatessasi sinun kannattaa miettiä hieman jo palvelusi / tuotteesi brändäämiseen liittyviä asioita. Usein verkkotunnukseen kannattaa sisällyttää yrityksesi päätoimilan termi. Saat verkkotunnuksessa olevan termin avulla huomattavasti paremman lähtökohdan hakukonetuloksissa kilpailuun, kuin verkkotunnuksella, jossa ei ole sisällytettynä ”hakutermiä” Esimerkiksi jos sinulla on autofiksaamo, kannattaa sinun sisällyttää verkkotunnukseen termi ”autofiksaus”

Mikäli et miellä toimialatermin sisällyttämistä verkkotunnukseen, kannattaa miettiä verkkotunnusta joka mahdollisimman hyvin mieleen jäävä. Lyhyt, ytimekäs on monesti hyvä.

Webhotellin hankinta on Suomessa hyvin helppoa, mutta näissäkin asioissa kannattaa investoida palvelun mahdollisimman hyvään laatuun. Laadulla tarkoitan ensisijaisesti webhotellin toimintojen kokonaisvaltaista laadukkuutta. Hotellin nopeus ”vasteaika”, asiakaspalvelu, sähköpostit, ja yleisen konsultoinnin saaminen on monelle pk-yritykselle se tärkein asia. Itse suosittelen asiakkailleni Suomalaista Zoner webhotellia.

Heidän sivuillaan on selkeästi tuotu hinnat palvelun sisällöt ja ominaisuudet esille. Lisäksi heillä on aivan ylivertainen asiakaspalvelun vasteaika. Usein saat jo muutamassa minuutissa vastauksen kysymykseesi heidän Chatti-palvelussa. Myös heidän webhotelleissa käytettävänä oleva tekniikka on Suomen mittakaavassa erinomaista, ja Zoner onkin voittanut useita webhotellien nopeus- ja vasteaika testejä. Mitä nopeampi verkkosivujen hostaus on sen paremmin lähtökohtaisesti myös hakukoneet arvostavat sivustoasi hakukonetuloksissa.

3. Valitse nettivujen tekoon laadukas julkaisujärjestelmä ja teema

Julkaisujärjestelmä on ominaisuus / hallintatyökalu, sivustoilla jonka avulla pystyt itse päivittämään halutessasi nettisivujesi sisältöä. Nettisivujen teko tapahtuu usein suoraan julkaisujärjestelmään. Usein esimerkiksi webhotellien ominaisuuksista löytyy suosituimpien julkaisujärjestelmien asennusominaisuudet. Eli saat asennettua julkaisujärjestelmän yhdellä, tai korkeintaan muutamalla napin painalluksella. WordPress.org on maailman suosituin julkaisujärjestelmän ja siihen löytyy tuhansittain erilaisia hyviä teemoja, joita voit käyttää sivustosi visuaalisen ilmeen ja rakenteen suunnitteluun.

Teemoja valitessa kannattaa usein katsoa, että se sisältää ominaisuuksia joita sivulta vaaditaan. Jos palvelusi lopputuote on visuaalinen, kannattaa hankkia teema, joissa on esimerkiksi hyvät kuvagalleria ja referenssiosuudet kuvaamaan vierailijoille tuotteitasi ja palveluja.

Jos taasen palvelusi on vaikka asiakkaan terveyden kohtentamisen liittyvää, voisi sopiva teema olla sellainen, johon on helppoa tehdä myyviä sisältöjä. Blogit, vlogit ja podcastien liittäminen sivustoille on hyvää sisältöä, ja Some-kanavien kytkennät ovat tällöin erinomaisen hyvä tapa saada nettisivujen tekoon kunnon vipuvartta. Forta Media tekee kaikki asiakassivustot esimerkiksi Divi-teemaa hyödyntäen. Siitä löytyvät ominaisuuden lähes kaikkeen tarvittavaan nettisivujen tekniikkaan, sisällön ominaisuuksiin ja visuaalisen ilmeen luontiin. Mikäli haluat etsiä hyviä teemoja teemakaupasta, suosittelen aloittamaan Themeforestin teemakaupasta. Sieltä löydät teemoja kaikkiin lähtöinen. Yksittäisen WordPress-teeman hinta on 50€.

Kotisivujen julkaisujärjestelmiä on tarjolla pilvin pimein. Suosituimpia Suomessa käytettäviä CMS-alustoja  yritykselle ovat WordPress ja Drupal. Myös hyvin suosittu Saas-pohjainen CMS-alusta Amerikan markkinoilla on Squarespace.com,  jonka suosio on hyvin voimakkaassa kasvussa myös Euroopan markkinoilla, sen helpon muokattavuuden, graafisen ilmeen luonnin ja edullisen hinnan vuoksi. Squarespace soveltuu erinomaisesti luovien alojen fererenssi sivustojen tekoon. Palvelussa on useita loistavia sivupohjia, joilla pystytään luomaan hyvin vakuuttavia sivustoja.

Mikäli sisällöntuotanto tuntuu takkuavalta, tai et yksinkertaisesti saa aikaiseksi mitään järkeävää sisältöä, kannattaa miettiä vaihtoehtoa, että antaa koko sisällöntuotantonsa sopivan kumppanin hoidettavaksi. Usein sivujen sisältöjen päivitykset, sekä uuden tekniikan hyödyntäminen sivuilla jää tekemättä, koska siihen varattuja resursseja (aikaa ja osaamista) ei jää liiketoiminnan muun pyörittämisen takia sivujen kehitykseen. Yrittäjän ja yrityksen ensisijainen tehtävä on aina tehdä myyntiä.  Se että harjoittelee sivustojen rakentelua ja muita ns. Ei myyvää toimintaa ei välttämättä ole se ihanteellisin tilanne. Varsinkin jos yritys on aivan alkutaipaleella. Pyydä siis rohkeasti apua tarvittaessa.

 

4. Mieti myyvää sisältöä nettisivuillesi

Usein asiakkaat etsivät omiin ongelmiin ja vaivoihin tietoa hakukoneista, tällöin laadukkaat sisällöt nousevat aina esille, ennen kilpailjoita joiden sivustot ovat sisällöiltään suppeita.

  • Mitkä ovat asiakkaittesi usein kysytyt kysymykset tuotteisiisi ja yritykseesi liittyen
  • Millaisia ovat asiakkaiden ongelmat ja kuinka tuotteesi ja palvelusi auttaa ratkaisemaan ne
  • Anna sisällön kautta arvokasta tietoa ilmaiseksi
  • Kerro selkokielisesti miksi juuri sinun tuote on asiakkaalle järkevä investointi
  • Kerro rohkeasti kaikki oleellinen läpinäkyvästi. Näin rakennat luottamusta jo sivuillasi.

Tee sisällöistä kartta. Paras tapa oman sisältökartan luomiseen onkin esimerkiksi näiden asiakkaiden ”usein kysyttyjen kysymysten” miettiminen. Näin saat yritykseesi paljon laadukkaampia yhteydenottoja. Asiakas on sivustollasi saanut jo valmiita vastauksia itseään askarruttaviin kysymyksiin, eikä sinun tarvitse esimerksiksi puhelimessa vakuuttaa toistamiseen oman palvelusi sopivuudesta heille. Saat helpompia yhteydenottoja joissa joudut myymään ja vakuuttelemaan vähemmän.

Mieti myös asioita kuinka tuotteesi ratkaisee asiakkaan ongelmia? Asiakas on usein ratkaisemassa tuotteesi tai palvelusi avulla omaa, tai lähipiirin ongelmaa. Jos auto menee rikki, etsitään hakukoneiden avulla paikallista autokorjaamoa. Jos omistat korjaamon, mieti hyödyt ja argumentit, miksi juuri sinun korjaamosi voisi olla paras valinta potentiaaliselle asiakkaalle.

Muista että asiakkaan arvostamat hyödyt eivät ole, oman ammattitaitosi kehumista. Pyri asettautumaan asiakkaan asemaan ja muistele, millaisia palautteita olet työvuosiesi aikana saanut asiakkailta. Esim: Asiakas kertoo tuovansa autonsa sinulle korjattavaksi, koska avaat aina asiakkaalle tietoa miksi jokin asia autossa pitää huoltaa, tai korjata ja mistä huoltohinnan kokonaisuus koostuu. Alla aiheesta vähän enemmän.

5. mieti tuotteesi hyödyt asiakkaallesi?

Sinä tiedät oman tuotteesi ja palvelusi varmasti paremmin kuin kukaan muu. Mutta kuinka sen avaat asiakkaan vinkkelistä ratkaisee sen tuottaako sivustosi sinulle kunnolla yhteydenottoja.

Pystyt tuottamaa myyvät sisältövahvuudet tuotteistasi kun mietit mitä hyötyjä tuotteesi  tuo asiakkaalle? 

  • Miten tuote ratkaisee asiakkaan ongelman
  • Miksi se on paras tuote asiakkaallesi (älä myy hintaa)
  • Kun asiakas hankkii tuotteet millaisia kokemuksia hän tulee siitä (todennäkoisesti saamaan)
  • Kuinka helposti asiakas pystyy tuotteen / palvelun hankkimaan 
  • Avaa hyödyn hyöty asiakkaalle. (Olemme nopeita, kun tuot autosi meille saat sen 2h sisällä takaisin ajoon, etkä joudu odottelemaan päiväkausia)

 

6. referenssit ja suosittelijat nettisivuilla

Erittäin hyvä tapa vakuuttaa potentiaaliset uudet asiakkaat nettisivuilla on kertoa referenssiasiakkaiden kokemuksia yrityksen palveluista ja tarjonnasta. Monesti yritykset käyttävät perinteisia superlatiiveja mainonnassaan ja muussa viestinnässään tuotteistaan ja palveluistaan. Kyseinen tyyli turruttaa vastaanottajan eikä, näillä argumenteilla pystytä vakuuttamaan kylliksi, jotta se toimisi kuten halutaan. Tutkimusten mukaan n. 14% mainonnan vastaanottajista uskoo tuotteista esitetyt väittämät todeksi. Eli siis hyvin suuri osa verkkosivuilla olevista kävijöistä selailee sivustoja hyvin skeptisellä asenteella.  (Qualcam, 2016)

Nykypäivän tekniikalla on helppoa koota asiakkaiden kertomuksia palvelun tasosta, vaikkapa videon avulla. Myös sosiaalisen median kanavissa asiakkaiden on mahdollista arvostella yrityksen tuotteet ja palvelut. Mikä onkaan tehokkaampi tapa vakuuttaa potentiaaliset ostajat, kuin loistavat arvostelut.

Googlen Google my business osiossa. ”google-maps” osiossa voidaan pyytää asiakkaiden arvosteluja, joiden avulla saadaan potentiaalisia asiakkaita helpommin tutustumaan yritykseen.

 

7. Nettisivujen ylläpito ja asiakaspalvelu

Jos päätät hankkia nettisivujen tekijältä ylläpito ja päivityspalveluja, on hyvä selvittää siihen kuuluvat sisällöt. Usein yritykset haluavat sisällyttää avaimet valmiiksi tehtyihin sivuihin myös ylläpitoon liittyviä palveluja. Selvitä kuuluuko esimerkiksi wordpress-julkaisujärjestelmän ja lisäosien päivityksen palveluun.?

Kuinka nopeasti ylläpito pystyy reagoimaan tarvittaviin muutostöihin?  Onko yrityksellä sivuston kehittämiseen liittyvää resurssia. Usein näkee hienoja sivustoja joita julkaisun jälkeen ei olla kehitetty sisällön ja tekniikan suhteen yhtään eteenpäin.

Sivujen jatkokehityksen laiminlyönti on tuhoisaa, monelta eri vinkkeliltä. Jos sivuja on viimeksi päivitetty sisällön ja tekniikan suhteen 5-10 vuotta sitten, se näkyy kyllä asiakkaille ja saa hyvin varmasti heidät miettimään myös sitä, että kehittääkö yritys myös myytävää palveluaan samalla aikajänteellä. Verkkosivut elävät yrityksen päivittäisen tekemisen mukaan. Kun teet sivustoa yritykselle, suunnittele sille myös jatkuva kehitys. Tähänkin saat apua tarvittaessa ammattilaiselta.

8. Nettisivujen teko hinta

Jos haluat itse tehdä mahdollisimman paljon ja olet ns. Tee se itse mies / naishenkilö. Voidaan alustavien toimenpiteiden teettämisen ulkoistettuna maksavan n. 200-500€ riippuen sivustosi laajuudesta. Tämä haarukka voi pitää sisällään wordpressin ja teeman asennuksen. Tämän jälkeen asiakas on ”omillaan” sivustonsa kanssa ja luo sisältöjä sivuille itsenäisesti.  Laadukas webhotelli pk-yritykselle maksaa vuositasolla n 100-200€.

Mikäli teetät kokonaisuutta siten, että palkkaat toimiston tai freelancerin tekemään sinulle todella laadukkaan toteutuksen,  voidaan hintahaarukka asettaa pk-yrityksen tarpeissa n. 1000-10.000€ haarukkaan. Verkkosivutuotantoja ulkoistaessa, kannattaa aina muistaa se, että ammattilainen saa sivustosi usein myös nopeasti tuottamaan. (omatoimisesti rakennettujen sivujen ongelma on usein se että ne eivät löydy hakukoneista, eivätkä vakuuta vierailijoita. )

Sivutuotantoja ulkoistaessa, kannattaa sitä miettiä investointina yrityksesi myyntiin. Tätä asiaa harva asiakas tulee miettineeksi. Usein laadukas sivusto maksaa itsensä takaisin hyvin nopeasti.

9. Mistä kävijöitä ja vierailijoita nettisivuille?

Kun sivuston on saatu valmiiksi, pitäisi yrityksellä olla eri digikanavissa toimenpiteitä, joiden avulla ohjataan potentiaalisia asiakkaita yrityksen sivustolle. Näitä toimenpiteitä voi esimerksiksi olla hakusanamainonta, Google-Ads. Ulkoistettu hakukoneoptimointi. SoMe kanavissa voidaan tehdä Facebook-mainontaa. Instassa mainostaminen ja tuotekuvien jakaminen on hyvin tehokasta.

Mikäli sivusto ei saa tarpeeksi liikennettä ei se tuota myöskään yhteydenottoja. Forta Media tekee ulkoistetusti asiakkailleen eri online-mainonnan kanavissa mainontaa. Näin varmistamme, että uusi sivusto saa heti yhteydenottoja mahdollisimman paljon.

Näillä vinkeillä saat ihan varmasti nettisivujen teon oikealle uralle. Mikäli tarvitset vinkkejä tai vaikkapa apua kotisivujen rakentelussa, tai nettimainonnan kanssa, ota rohkeasti yhteyttä.

{

voin auttaa sinua kasvattamaan sivustosi tuottavuutta

Ammattilainen näkee nopeasti sivustojen pullonkaulat. Pyydä minulta sivustosi auditointi. Kerron nopeasti kohdat joita siinä kannattaa kehittää. Ota alta yhteyttä, tai juttele minun kanssa chatissa -->oikealla alhaalla

Passe Silvennoinen

yrittäjä, Forta Media

Tehdään töitä yhdessä?