| |

Kuinka nopeasti hakukoneoptimointi toimii ?

Yksi kysytyimmistä kysymyksistä mitä usein esitetään hakukoneoptimointiin liittyen on se, että kuinka kauan kestää että hakukoneoptimointi tuottaa tuloksia ? 

Yrityksen kotisivusto on uusi eikä siellä vielä ole kovinkaan paljon kävijöitä. Kuinka kauan kestää tulosten konkretisoituminen SEO-toimenpiteiden jälkeen? 

Olet uhrannut paljon aikaa ja työtä siihen, että sivustosi lähtisi nousemaan hakutuloksissa ja mahdollisesti palkannut vielä erillisiä ammattilaisia auttamaan asiassa. Mitään ei kuitenkaan tapahdu ja alat menettämään uskon koko hommaan.

Haluatko nähdä tulokset heti, eikö niin? No tässä artikkelissa avaan hieman koko, prosessia ja sitä milloin voit alkaa näkemään konkreettisia tuloksia hakutuloksissa.

Samalla kerron yhdestä vähän käytetystä strategiasta joka voi nopeuttaa omia ponnistelujasi. Lue siis koko artikkeli, niin saat ajallesi varmasti parasta lisäarvoa. Jos hakukoneoptimointi on täysin vierasta kannattaa käydä lukasemassa artikkeli mitä on hakukoneoptimointi

Miekka ja kirves aika optimoinnissa

Kun olin ensimmäisiä vuosia tekemisissä hakukoneoptimoinnin kanssa oli kohtuullisen helppoa optimoida sivustoja varsinkin google.fi hakuihin. 

Vuonna 2008, pystyi asiallisella sivun sisäisellä hakukoneoptimoinnilla saavuttamaan etusivun paikkoja. Muutamassa kuukaudessa, jopa kuuden kuukauden kuluttua kovastikin kilpailuille termeille.

2020-luku. Kilpailu kiristyy

Nykyään homman nimi on aivan toinen koko maailmassa. Miekka ja kirves aikaan kaikilla yrityksillä ei edes ollut verkkosivustoja. 

Verkkosivustojen määrä on kasvanut räjähdysmäisesti, joten kun yhdistät kaiken tämän, alat ymmärtämään miksi hakukoneoptimointi on niin vaikeaa. Verkkosivustoja on lähes 7 miljardia koko maailmassa.

Googlella on iso työ selvittää algoritmiensa avulla, minkä verkkosivuston he haluavat sijoittaa 1 hakutuloksiin. Toisin sanoen. Kilpailu on suomessakin todella kovaa eri toimialojen välillä.

Vain laadukas sisältö voi pärjätä ja siihen päälle tarvitaan vielä asiantuntijan näkemykset sivuston tekniikan ja esim. Linkkiprofiilien pärjäämisessä eri toimialojen välisessä kilpailutilanteessa.

Mikä hakukoneoptimoinnissa on muuttunut vuosien varrella ?

Avainsanatutkimus ja kilpailu liikennettä tuovista termeistä on kiristynyt. Ennen vanhaan pystyttiin sivuston sisäisesti optimoimaan 5-10 päätermiä. 

Avainsanat toivat suurimman osan sivustosi liikenteestä ja usein ne saattoivat olla kovan volyymin termejä vaikkapa ”pikavippi” 33 000 hakua/per/kuukausi.

Todellisuus on nyt paljon monimutkaisempi. Kun lähdetään tekemään hakukoneoptimoitua laadukasta sisältöä, voidaan terminologian haitarin oletettavasti ajatella pitävän sisällään 50-100 erilaista termiä. Termit mitkä liittyvän suoraan ja välillisesti asiakkaan liiketoimintaan.

Jokaiselle sivustosi sivulle on kohdistettava vähintään yksi avainsana, mutta useimmissa tapauksissa haetaan semanttista kokonaisuutta, joka sisältää 3-5 eri synonyymiä optimoitavalle termille.

Sisällöntuotantokin on muuttanut muotoaan. Aiemmin riitti n. 500 sanaa sisältänyt laadukas teksti saavuttamaan hyviä sijoituksia.  Nykyään tällä taktiikalla ei yksinään ei pääse lähellekkään 1 sivua.

Vielä yksi asia sisällöistä

Laadukas sisällöntuottaminen on erinomaista hakukoneoptimointia.

Mitä enemmän tuotat sisältöä niin sen paremmin rankkaat. Ei ihan kuitenkaan. Sisällöntuottaminen tulee tehdä kohderyhmäajattelun mukaiseksi.

Et voi tuottaa sisältöä vaan sisällön vuoksi vaan sen pitää aidosti kiinnostaa kävijöitä ja lukijaa.

Siksi pelkästään määrällä ei voi pärjätä kilpailussa sivuston sisältöjen suhteen.

2021 ei siis ole kysymys siitä, että lisäiltäisiin hakutermejä sinne tänne ja toivotaan että se tuottaa tuloksia. Google tietää mistä artikkelissa on, vaikka ei käytettäisi laisinkaan optimoitavia termejä oikeissa paikoissa.

Googlen tärkein tehtävä on tarjota korkealaatuista sisältöä hakukonetta käyttäville ihmisille. Hautkin ovat muuttuneet paljon enemmän kysymys pohjaisiksi lauseiksi.

Kun joku esittää hakukoneelle kysymysmuotoisen haun ja jos verkkosivusi ei tarjoa vastausta kyseisen sisällön kanssa, olet tuuliajolla sisältösi kanssa. Ylimääräinen avaintermien viljely sinne tänne ei tuota tuloksia.

Älä siis ylikorosta avainsanoja vaan keskity miettimään kuinka laadukas sisältö voi auttaa vierailijaa tuottamaan oikeanlaisen kuvan hänelle sopivasta tuotteesta, ja auttaa ostopäätöksen tekemisessä.

Kuka pystyy tarjoamaan laadukkainta sisältöä vierailijoille, jotka sivustovierailujen keston kautta osoittavat sisällön olevan hyvää (bounce rate) = enemmän kuin 1 sivun vieraillut kävijä.

Verkkokauppiaankin kirjoittaa tuotteistaan todella myyvät ja laadukkaat sisällön kuvaukset. Videot, hyvät kuvat ja kuluttaja-arvostelut ovat kultaakin arvokkaampia, kilpailun saralla.

No kauanko hyvin optimoidulla verkkosivulla kestää saavuttaa hyvät hakukonesijoitukset ?

Vastaus on, että se riippuu. Keskimääräisesti voidaan sanoa, että uusi sisältö saattaa tuottaa tuloksia 6-12 kuukauden kuluttua sivujen indeksoitumisesta. Jokainen toimiala on erilainen ja muuttujia on edelleen lähes 200.

Pitää myös muistaa, että SEO ei ole vain kertaprojekti, vaan jatkuvaa työtä esimerkiksi sivuston kehityksen suhteen.

Jos teet alueellisista liiketoimintaa ja palvelusi kohdentuvat vaikkapa Helsingin alueelle, ja teet aktiivisesti hyvää sisältöä hakukoneoptimoinnin suhteen.

Voidaan olettaa, että tulosten konkretisoituminen voi kestää noin kuusi kuukautta. Tässä esimerkissä haetaan siis paikallisia osumia ja kohdennettua liikennettä.

Tämä ei ole kuin yksinkertaistettu oletus siitä mitä laadukkaan hakukoneoptimoinnin tuottajat aiheesta ajattelevat.

Nopein tapa saada tuloksia hakukoneoptimoinnissa

Jos haluat toisenlaista nopeampaa strategiaa, voi sinulle mahdollisesti sopia pitkien ”häntien” eli useamman kuin yhden termin hakulausekkeiden optimointi.

Pitkät hännät sijoittuvat nopeammin kärkeen, koska kilpailu on pientä. Pitkän hännän fraasi on usein 2-3 sanaa joilla hakuvolyymi osuu vaikkapa 20-50 hakua /kk. haitariin.

Tutki näitä esimerkiksi verkkokaupan hakukoneoptimointia suunnitellessa.

Verkkosivuston tekninen suoristuskyky optimoinnin takeena

Myös aiemmin mainittu sivustosi tekninen suoristuskyky pitää tutkia ja miettiä etukäteen hakukoneoptimoinnin kannalta.  Onko sivustosi turvallinen ja nopea. Onko se, myös googlen hakukonerobottien helposti indeksoitavissa.

Googlebotit eli hakukonerobotit tutkivat sivustosi sisällön ja jäsentelevät sen Googlen search console -sivustolle, kun uudet optimoidut sivusi ovat valmiit.

Jos sivustosi tekninen toteutus estää vaikkapa koko tekstisisällön indeksoitumisen, on turha odottaa mitään muuta kuin aivan perustavan tasoista löydettävyyttä. ”yrityksen nimellä jne.”

Sivustosi tulee olla myös nopeusoptimoitu. Mobiilinopeus, -aika ja käytettävyysaika vaikuttavat hakukonetuloksiin. Myös sivustosi mobiiliystävällisyys pitää tarkastaa.  

Mobiili ensin virallisesti 2021 ?

Tiesitkö, että yli puolet Googlen hauista tehdään mobiililaitteilla? Aika paljon siis. Kukaan ei pidä hitaasta sivustosta ja huonosta käytettävyydestä ja se vaikuttaa suoraan esimerkiksi verkkokauppojen konversioprosenttiin.  Hyvä sivuston latautuu alle 2 sekunnin käyttäjälleen.

Jos verkkosivustosi ei näytä hyvältä mobiililaitteella, kuten iPhone ja Android-laitteissa, tuskin se on hyvä käytettävyydeltäkään, eikä se sijoitu kovin korkealle.

Toinen asia, jota sinun on tarkasteltava on se, että onko sinulla arvovaltaista sisältöä? Google haluaa sinun tarjoavan jotain ainutlaatuista, jota ihmiset eivät ole lukeneet aiemmin.

Joten toisin sanoen, yritä bloga asioista uudella näkökulmalla, tai tee uudenlaista sisällöntuotantoa. Uutta, jota ihmiset eivät ole ennen lukeneet tai nähneet.

Toinen asia mitä sinun on tarkasteltava on laadukkaat linkit. Linkkien saaminen arvovaltaisista sivustoista on yksi asia mikä edelleen kantaa hyville sijoituksille ja tuo laadukasta liikennettä. Arvokkaat linkit siis ovat näitä (pagerank, domainrank jne. Juttuja)

Taktiikat oikean tyyppisten linkkien houkuttelemiseksi

Hyvä sisältö kerää automaattisesti myös ulkopuolista linkitystä. Kehitä erinomainen tuote ja palvelu. Pidä siitä tarvittavaa pöhinää SoMessa.

Vaikka sosiaalisilla signaaleilla ei ole yleisen mielipiteen mukaan  vaikutusta sijoitukseen, Googlen mukaan korkealle sijoittuvien ja kohtuullisen määrän sosiaalisia signaaleja sisältävien sivujen välillä on korrelaatio.

Jos joku SoMessa jakaa sisältöäsi ja lukee sen kautta sivullasi paljon aiheestasi, voidaan sisältöä pitää näin laadukkaana. Olisiko niin, että niillä SoMe-signaaleilla kuitenkin on arvoa googlen silmissä.

Jos sinulla on vahva brändi, eli asiakkaasi todella arvostavat palveluasi ja tuotteitasi, he todennäköisemmin jakavat sen SoMessa jos pyydät.

Toinen asia, jota sinun on tsekattava on se että, onko yritystietosi lueteltu oikein sähköisissä hakemistoissa ? Tarvitset Google my business -profiilin ja google-arvosteluja.

Mitä enemmän arvosteluja saat asiakkailtasi, sen parempi. Jos yrität vain optimoida sivusi Googlelle eikä käyttäjä ole sinulle nro 1. Menee koko prosessiin käyttämäsi aika ja raha hukkaan.

Jos tarvitsette apua sisällöntuotannossa tai SEO-projekteissa nappaa hihasta, tai laita lomakkeella viestiä.

Samankaltaiset artikkelit