|

Kannattaako facebook-mainonta ?

Toimiiko FB-mainonta vai heitätkö rahojasi kankkulan kaivoon ?

Yleinen kysymys jota minulta usein kysytään  Facebook-mainonnasta, on yleensä ”toimiiko facebook-mainonta?” tai ”Kuinka paljon Facebook-mainokset maksavat?” Kysymys ei useinkaan ole siitä toimiiko mainonta vai ei.

Kysymyksen tärkein prioriteetti asiakkaan vinkkelistä on.  Kuka sitä tekee ja miksi sitä tehdään. Facebook-mainontaan saa tasan niin paljon kulumaan mainosbudjettia kuin halutaan, tai päinvastoin.

Ehkä jos tätä kysymystä lähdetään purkamaan ajatuksesta, että montako uutta asiakasta tai kauppaa pystyn saamaan 500€ /kk budjetilla, kun haluan saada verkkokauppaani lisämyyntiä, voisi ajatusmalli olla järkevää.

Kyse ei ole siitä, kuinka paljon Facebook-mainonta siis maksaa, vaan mikä on keskiarvo yhden saavutetun uuden asiakkaan hinnalle. Yritykset ja markkinointipäättäjät laskevat usein panostusta perinteisen markkinoinnin näkökulmasta.

Ei ymmärretä että online-mainonnassa voidaan laskea keskimääriset asiakkuuden hankintahinnat ja myös tarkastella koko asiakkuuden elinkaaren arvoa.

Kun aloitetaan tehdä Facebook-mainontaa tai mitä tahansa online-mainontaa, jossa on selkeä painopiste ja noudatat yksinkertaista strategiaa, kanavan  kustannustehokkuus yleensä tulee yllätyksenä.

Jos tehdään kertaluontoisia kampanjoita joita nykyaikana ei minkään yrityksen tulisi tehdä, ei saada mitattavaa hyötyä, tuurilla ehkäpä muutama kauppa.

Kirjoitan tässä blogauksessa lyhyesti siitä miten toimivaa facebook-mainontaa kannattaa tehdä aivan perustason kampanjoinnissa ja mitkä ovat sellaisia virheitä fb-mainonnassa joita kannattaa vältää.

Yleisiä virheitä facebook-mainonnassa

Yleisin virhe, jonka voit tehdä Facebook-mainoksissa, on se että ei ole järkevää mainonnan strategiaa.  Kohdennukset on tehty liian isolla mittakaavalla, eikä koko kohdeyleisöä ole oikein tarkasti mietitty.

Usein näissä keisseissä toimii se kun miettii sen keskivertoasiakkaan statusta. Ikä, ammatti, asumismuoto, harrastukset jne. Näihin kaikkiin seikkoihin voidaan vaikuttaa mainonnan kohdennuksissa.

Segmentit eivät ole niin monimutkaisia kuin ajatellaan. Mukautettujen yleisöjen käyttöä kannattaa harkita, koska usein niissä mennään rankasti metsään.Muista että tuhlatut näyttökerrat ja klikit ovat sinun markkinointibudjetista pois. Homman ydin on kuitenkin se että mainonnasta ei tehdä mitää rakettitiedettä.

Mainostajat ylikuluttavat usein silloin kun:

  • Kohdennus on liian laaja tai liian suppea
  • Alkuun voi mainontaa optimoida ilman tarkkoja kohdeyleisön kriteerejä
  • Käytetään räätälöityjä yleisöjä osaamatta
  • Ei peilata yleisöjä kun niitä on rakennettu
  • Ei ole perus retargeting suunnitelmaa
  • Ei testata

Kohdennuksen puute

Tämä on usein yleisin aloittelijan virhe, jossa ei olla tehty perusasioita oikein. Kohdennusmahdollisuuksia löytyy pilvin pimein, joiden avulla pystytään näyttämään mainokset oikealle kohderyhmälle.

väärät Ikäryhmät 

Kohdenna mainonta mahdollisimman tarkasti juuri siihen ikäkategoriana joka on määritelty strategiassasi. Kukaan ei halua sellaisia asiakkaita kyselemään tuotteestasi / palvelusta joka selkeästi on aivan väärää ikäryhmää.

Kiinnostuksen kohteet uupuvat

Käytä suurin osa ajasta tämä aiheen selvitykseen. Kaiva kaikki mahdollinen kohderyhmästä esille ja tarkenna kiinnostuksen kohteet haravoimalla laajasta otannasta muutamaan tärkeimpään. Varo kuitenkin että kohderyhmä ei tipahda liian pieneksi. Muutama 2-3 specifioitunut kiinnostuksen kohde usein riittää.

Maantieteellinen kohdennus pielessä

Jos kohdennat markkina-alueesi ulkopuolelle mainontaa, se on usein sama kuin harakoille heitettyjä mainoseuroja. Kohdenna kohdekaupunkisi alueelle esim +/- 5km säteellä.

Mainosryhmien testausta ei tehdä

Ei ole järkevää jatkaa mainontaa jos konkreettisia tuloksia ei rupea syntymään. Viilaa mainoksia ja otsikkoja löytääksesi parhaiten toimivat versiot. Testaat siis mainontaasi löytääksesi toimivat kokonaisuudet. Kun hyvin toimivat mainokset rupeavat tuottamaan tulosta, voidaan mainontaa skaalata eteenpäin.

Ei hyödynnetä retargeting ominaisuutta (uudelleenmarkkinointi)

Koetaan että oma tuote ei tarvitse uudelleenmarkkinointia tai sen luonne ei muuten vaan suomalaiseen markkinointiajatukseen sovellu.

Näiden pienten vinkkien avulla saat varmasti facebook-mainontaasi järkipohjaiselle tasolle. Testaa mikä toimii itsellä ja vältä yllä mainittuja huonoja toimintatapoja. Jos tarvitset apuja facebook-mainonta kampajoiden tuottamisessa hanki asiantuntija tekemään vaikka alkuun kampanjoita, joita itse lähdet optimoimaan jatkossa oman työn ohella.

Mittaa FB-mainonnan tuottosuhdetta

Kaikessa online-mainonnassa on mahdollisuus mitata sen tuottavuutta. Hienoa toki on se että mainosten avulla tulee klikkejä ja sitoutuneisuutta, mutta klikit ja epämääräiset graafit ihmisten käyttäytymisestä mainostesi johdosta ovat silkkaa silmän lumetta.

Ainoa järkevä mainonnan toiminnallisuuden mittari on se, että tuottaako se myyntiä vai ei.

Facebook-mainontaa on erittäin helppo seurata vaikkapa verkkokaupassa, asentamalla facebook pikseli verkkokaupan koodiin, jonka avulla voidaan seurata toteutuneita kauppoja. Samoin Google-analytiikan avulla pystytään määrittelemään kampanjoille mittausta vaikkapa verkkokauppaan.

Mikäli kuitenkin on niin että seurannat on kunnossa ja mainoksia on pyöritetty tovin aikaa ja silti ei kauppaa tule pitää itse kaupan vaiheiden koko ketjua lähteä miettimään. 

Voi olla että mainoksesi ei aiheuta kohderyhmässä tarvittavaa tunnereaktiota. Toinen syys mikä usein mättää on se, että mainonnan laskeutumissivusi on tehty liian geneeriseksi. Mainonta tarvitsee aina kunnon ”ländärin” mihin se ohjataan.

Nämä kaikki asiat kuitenkin voidaan optimoida kuntoon. Usein toimivan kampanjan aikaansaamiseksi pitää tehdä jonkin verran testauksia ja ”polttaa rahaa”

Mutta asiantunteva mainonnnan tuottaja usein tietää millainen mainonta toimii ja mikä ei. Usein myös kokeineilla mainoskampanjoiden tuottajilla on selkeä käsitys myyntipolun optimoinnista.

He tietävät ihan vain vilkaisemalla mainonnan laskeutumissivua, että toimiiko se vai ei.

Samankaltaiset artikkelit