Copywriting – Mitä se on?

Written by Passe

Kasvatan asiakkaitteni myyntiä erilaisin digimarkkinoinnin keinoin. Olen yrittäjä Forta Media, vuodesta 2013.

elokuu 7, 2020

Mitä on Copywriting ?

Copywriting sotketaan usein sisällöntuotantoon / tekstituotantoon digimarkkinoinnissa ja muissa erilaisissa mainos-ja markkinointialan tuotantokäsitteissä. Myyvä sisällöntuotanto on hieman erilaista tekstin rakenteelta, kuin puhtaasti copywriting terminä viittaa.

Copywriting on luovaa myyntiin tähtäävän kirjoitustaidon muoto jonka todellisia osaajia ainakin Suomessa on vielä kohtalaisen vähän. Copywriting tekstillä pyritään vaikuttamaan suoraan siihen että potentiaalilnen lukija lähtisi toimimaan jonkin tietyn halutun päämäärän saavuttamiseksi, vaikkapa tilaamaan suoraan jonkin myyntisivulla olevan palvelun tai tuotteen.

 

Kuinka copywriting toimii?

 

Copywriting on myynnissä ja yleisesti psykologiassa käytettyjen menetelmien valjastamista vaikkapa verkkokaupan tuotekuvauksessa. Kukapa jaksaisi nähdä vaivaa kirjoittaa pitkää tuotekuvausta, jos sen avulla ei haluttaisi myydä ks. Tuotetta enemmän kuin vain keskiverto kuvauksen avulla.

Katso alta Backlinkon Brian Deanin video copywritingista.

 

Hyvän copywriterin supervoima on tehdä copyteksti kohdeyleisölle houkuttelevaksi ja myyväksi

 

Hyvä copywriteri tietää kohdeyleisön tarpeet, halut, ongelmat ja unelmat. Tuotteen ominaisuuden valjastetaan hyödyiksi juuri kohdeyleisöä puhuttelevalla tavalla. Usein esimerkiksi yritysten verkkosivujen ongelma on se että niiltä puuttuu myyvä ”sisältö” Sisällöntuotanto on usein informatiivista ja aika laimeaa. Tämän jälkeen ihmetellään miksi kohderyhmä ei vakuutu tarjonnasta ja aktivoidu sivustoilla.

Jos tuotteen kohderyhmää ei tunneta tarpeeksi hyvin, tulee tuote- ja myyntikuvauksiin ”copyyn” aina vääränlainen viesti. Lähinnä myyntiteksti ei herätä lukijassaan mitään samaistumispintaa ja se skimmataan läpi tai jätetään kokonaan lukematta. Taustatyötä pitää tehdä aina hyvin, tunteakseen kohderyhmän tarpeita, haluja toiveita ja unelmia.

Missä copywritingia käytetään ?

  • Online-mainonnan laskeutumissivuilla
  • Verkkokaupan tuotekuvauksissa
  • Suoramyyntikirjeissä
  • Myyntivideoissa
  • Sisältömarkkinoinnin blogipostauksissa
  • Julkisissa puheissa
  • Webinaareissa
  • Myyntitiimin maileissa
  • Autorespondereissa
  • Sähköpostin allekirjoituksessa

Ja listaa voisi jatkaa kuinka paljon vaan. No mitä hyötyä sitten siitä hyvästä copywriterista oikein on? Hyvä ja myyvä copy tuottaa myyntiä. Eikä se jää vaan arvailujen varaan, vaan sen pystyy data analytiikan mittareilla mittaamaan. 

 

 

{

voin auttaa sinua kasvattamaan myyntiä verkon välityksellä

Eikö mainontasi tuota tulosta? Voin auttaa sinua tekemään parempaa tulosta. Kerron sinulle digimarkkinoinnin parhaista keihään kärjistä juuri sinun toimialallasi. (ilmaiseksi) 

Passe Silvennoinen

yrittäjä, Forta Media

Tehdään töitä yhdessä?

Saatat myös hyötyä näistä…

5 syytä tehdä Google-mainontaa

 5 syytä tehdä google-mainontaa juuri nyt Miten google-mainonta oikein toimii. Onko se niin hyvä mainosmuoto kuin...

Nettisivujen teko

Nettisivujen teko? 9 vinkkiä yrittäjälle!   1. nettisivujen teko alkaa suunnittelusta Näiden vinkkien avulla et...

Kannattava facebook-mainonta

  kannattava facebook-mainonta Yleinen kysymys, joka usein syntyy keskusteltaessa Facebook-mainonnasta, on...