|

Mitä hakukoneoptimointi maksaa?

Hakukoneoptimointi hinta?

Hakukoneoptimoinnin hinta riippuu useasta erilaisesta tekijästä. Markkinoilla olevat osaajat hinnoittelevat oman työnsä joko tunti- tai projektikohtaisesti. Hakukoneoptimointi on pitkäkestoinen prosessi minkä takia mitkään hokkupokkus temput ja nopeat tulokset eivät ole realistisia. Hakukoneoptimointia tulee tehdä Googlen ohjesääntöjän mukaisesti. Lue tämä artikkeli loppuun asti jos olet ostamassa lähiaikoina hakukoneoptimointia, ja haluat välttää virheinvestoinnit.

Jos joku markkinoi itseään jonkinlaisena hakukoneoptimoinnin guruna, joka optimoi sivusi kertalaakista Googlen 1 sivulle muutamalla satasella, on korkea aika vaihtaa keskustelukumppania.

Mikä määrittää realistisen hintatason hakukoneoptimoinnissa?

Optimoitavan sisällön laajuus ja sivustosta tehtävä alkukartoitus. Niin kuin missä tahansa erityisosaamista vaativassa työssä, hakukoneoptimoinnin suorittajan tulee tehdä alkukartoitus sivustosta toimenpiteistä ja kilpailutilanteesta. Hakukoneoptimointi on tuntityötä joka määritellään tehtävän kokonaisprojektin mukaisesti. Ei ole olemassa mitään taikanappia, jolla jokin sivusto pompsahtaisi hakutulosten kärkeen.

Myös työtä suorittavan yrityksen osaamisen taso vaikuttaa hintaan. Jos hakukoneoptimointia tekevä taho on saanut hyviä tuloksia aikaiseksi, on hintakin aivan erilainen kuin vasta-alkajan hinnoittelu. Markkinat ja riskiensietokyky tietysti määrittää sen kuka sivustoja optimoi.

Yleisesti perustavan laatua olevaan sivuston sisäisen hakukoneoptimoinnin prosessiin kuuluvat seuraavat osa-tekijät:

1 Avainsana-analyysi

Tässä tehdään tutkimus yrityskohtainen selvitys hakutermistöstä jolle verkkosivut kannattaa hakukoneoptimoida. Mitään musta tuntuu juttuja tai yrittäjän tai yrityksen omaa terminologiaa ei kannata lähteä optimoimaan. Hakutermistön tulee tutkia juuri optimointia tilaavan yrityksen kilpailutilanteesta ja toimialan kilpailutilanteesta käsin.

2. Verkkosivuston rakenteellinen ja visuaalinen suorituskyky

Web Core Vitals tulee olla kilpailykykyinen. Sivuston latausnopeus (LCP). Interaktiivisuus eli (FID), ja visuaaliseen suorituskykyyn liittyvä (CLS)

web core vitals on yksi hakukoneoptimoinnin kriittinen osa-alue.
3. Sisällön ja tekniikan auditointi, sekä optimointi

Tutkitaan onko tekniikka yleisesti ajantasalla. Jos verkkosivustoa on ajateltua lähiaikoina uudistaa, kannattaa koko paletti tehdä samanaikaisesti hakukoneoptimointiprojekti kanssa yhdessä. Josku sivuilla on optimointia vaativaa sisältöä, joka käsitellään uudestaan ja julkaistaan hakukoneoptimoituna.

4. Uuden sisällön tuottaminen

Ilman laadukkaita sisältöjä ei voida lähteä tekemään mitään toimenpiteitä. Hakukoneoptimointi onkin suurimmaksi osaksi sisällöntuotantoa asiakaskohderyhmää varten. Usein sisältösivuja, joita tuotetaan voi olla esim. 5-10kpl. Nämä sisällöt koostuvat yrityksen tarjontaan liittyvästi.

5. Ulkopuolisten linkkien rakentaminen

Linkit vaikuttavat voimaakkaasti siihen, miten optimoitu sisältö suorituu kilpailussa toimialan sisäisesti. Mikä autokorjaamo saa olla, vaikka termillä ”autokorjaamo Lahti” aivan ensimmäisenä. Laadukkaita linkkejä pitää ehdottomasti saada rakennettua yrityksen sivuille relevanteista ulkopuolisista sivustoista, yrityshakemistoista, yrityksen yhteistyökumppaneilta jne.

Mitä hakukoneoptimoinnista kannattaa maksaa?

Se riippuu saako hakukoneoptimointia suorittava yritys tuloksia aikaan? Suurin ero tekijöiden välillä on usein kokemus. Jollekkin kotisivunikkarille hakukoneoptimointi tarkoittaa, että pistetään wordpress-lisäosalla hakutermejä sisältöä tukemaan. Tämä operaatio vie aikaa 1-2h. Yllä olevan toimenpidesisällön mukainen hakukoneoptimointi voi maksaa projektina 3500€ – 15.000€. Riippuen sivuston laajuudesta ja tiimistä mikä sitä lähtee tekemään.

Kun etsit oikeaa osaajaa, muista kysyä yrityksen aiempia onnistumisia ja sivustoja, joita tekijä tai tiimi on aiemmin optimoinut. Jos referenssejä ei löydy, tai vedotaan ettei niistä voi puhua, kannattaa taas vaihtaa keskustelukumppania.

Jos toimialallasi on kova kilpailu hakukonesijoituksista, liian pienen budjetin määrittäminen tuo varmasti vain perustavan laatuisia tuloksia.

Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi, johon lähtiessä on ymmärrettävä, että siihen pitää budjetoida vuosikohtaisesti jokin tietty määritelty summa erilaisiin jatkotoimenpiteisiin. Usein hakukoneoptimointi tuottaa erittäin hyvin tuloksia. Sijoitetun pääoman tuotto % ovat kirkkaasti parempia kuin monessa muussa digimarkkinoinnin toimenpiteessä.

Tietynlaisena kuvaajana hakukoneoptimoinnista voidaan käyttää, vaikka maratonia. Se on pitkä juoksu, jonka voittaa se joka määrittelee omat voimavarat parhaiten ja on treenannut juoksua osaavassa valmennuksessa. Mitää taetta sille, että vain isot yritykset löytyvät kärkisijoilta ei ole olemassa. Kaikilla on mahdollisuus saavuttaa oikeilla toimenpiteillä 1 sivun aivan kärkipaikkoja, oikein tehtynä.

Mitä maksaa hakukoneoptimointi kertaprojektina

Sivuston nostaminen verkkosivustoa tietyllä tuntimäärällä vaikka 20h voi auttaa yrityksen sivustoa nousemaan paikallisesti hakukonetuloksissa hyville sijoituksille. Usein kertaprojektien akilleen kantapää on se että sijoitukset eivät ole mitenkään betonoituja.

Eli ne elävät. Usein sivustot joita on optimoitu saavuttavat alkuun hyvät sijoitukset, mutta sitten ajan mittaan lähtevät tippumaan, koska kilpailevat sivustot ajavat toimenpiteillään ohi yrityksen joka on panostanut hakukoneoptimointiin vain kertaprojektina. Kertaprojekti voi esimerkkinä olla vaikka 10h. Työ kaikkein oleellisimpiin asioihin. Tällöin osaavan hakukoneoptimoinnin hinta voisi olla esim: 1200€ +alv

Kuukausittainen hakukoneoptimoinnin hinnoittelu

Usein sivustoja joihin ollaan tehty kertaluontoinen hakukoneoptimointi, tehdään jatkuvasti kuukausittaisia toimenpiteitä. Näitä voi olla esim; jatkuva sisällöntuotanto tai ulkopuolisten linkkien rakentaminen ja raportointi sijoituksista ja kilpailutilanteesta.

Näissäkin yritys määrittelee itselleen sopivan budjetin optimointia tuottavan yrityksen kanssa. Esim: 250 – 1500€ /kk. Jos toimialan kilpailutilanne on erittäin tiukka kannattaa hakukoneoptimointia ehdottomasti tehdä jatkuvaluontoisena sopimuksena.

Tulospohjainen hinnoittelu

Usein hakukoneoptimoinnissa halutaan jokin tietty takuu onnistumisesta. Tulospohjaisia hakukoneoptimointi projekteja tarjoavia yrityksiä onkin aivan muutama Suomessa. (Forta Media on yksi näistä)

Tulospohjaisessa sopimuksessa voidaan määritellä, vaikka optimoinnin hinta avaintermikohtaisesti. Esim: 900€ per/ avaintermi, joka on noussut googlen 1. sivulle. Jos optimoituja termejä on 5kpl, jotka ovat nousseet googlen 1 sivulle, on hinta tällöin 4500€

Tulospohjaisessa optimointisopimuksessa on usein optio jatkuvapohjaiseen yhteistyöhön. Eli yhteistyötä jatketaan kuukausittaisena toimenpideprojektina eri avaintermeille, joiden avulla varmistetaan, että sijoitukset myös pysyvät aktiivisesti korkealla.

Voiko pelkkää hakukoneoptimoinnin konsultointia ostaa?

Perusperiaatteet on tuttuja muttei tuloksia vaan saada millään ilveellä? Kaikessa uuden opettelussa tai omatoimi puuhastelussa on varmasti kyseessä sama ilmiö. Ollaan ns. mestareita jo ilman mitään konkreettista historiaa onnistumisista, tai budjetit on muuten vain sellaisia, ettei ole yksinkertaisesti varaa vielä maksaa asiantuntijan palkkaa.

Jos yrityksellä on kumppani, tai vaikkapa taho, joka on tehnyt verkkosivuston, tai sivu on yrityksen omaa tuotantoa, voidaan kertaluontoisesti tehdä auditoinnit ja muut toimenpide-ehdotukset. Näiden konsultoitujen ohjeiden avulla tiimi tuottaa itsenäisesti toimenpiteitä hakukoneoptimoinnissa. Näissä projekteissa homma saattaa tulla hieman edullisemmaksi, koska konkreettiset työt tekee 3. Osapuoli.

Konsultoinnin ongelmaksi usein muodostuu se, että toimenpiteitä tuottava taho, ei kaikesta konsultoinnista huolimatta saa vietyä asioita perille, tai tekee ne ohjeista huolimatta väärin. Usein hakukoneoptimoinnin toimenpide-ehdotukset analysoinut taho saa ne tehtäväksi itselleen, jolloin ollaan poltettu moninkertainen määrä työtunteja hukkaan ja tulokset ovat jääneet ihmettelyn tasolle. Tällöin hakukoneoptimointi on maksanut aika paljon ja tuloksia on syntynyt 0€

Mikä on sitten järkevin hinta ja tapa hankkia osaavaa hakukoneoptimointia?

Älä ikinä lähde ostamaan halpaa hintaa, vain osaajan tuottamaa onnistunutta projektia, joka on hyvin määritelty. Älä osta hakukoneoptimointia perinteiseltä mainostoimistolta, tai viestintätoimistolta, ellei näillä ole erikseen vuosien kokemusta SEOsta, tai useita onnistuneita projekteja esittää tuloksellisista projekteista. Mainos- tai viestintätoimistoilla saattaa usein olla 3. Osapuoli joka tuottaa heidän asiakkailleen hakukoneoptimointia. Kysy tästäkin, että kuka taho on ja millaisia tuloksia on saatu aikaiseksi.

Älä lähde ikinä odottamaan nopeita tuloksia. Tulokset lähtevät konkretisoitumaan 3-6kk, uuden verkkosivuston julkaisusta. Parhaimmillaan uusi sivusto on hakukonetuloksissa n. 2-3 vuotta hakukoneoptimoidun sisällön julkaisusta. (jos hakukoneoptimoinnin projekti on jatkuva luontoinen)

Pyydä, että optimoinnin tuloksia raportoidaan jatkuvasti kuukausittain. Hakukoneoptimointi ei ole mitään rakettitiedettä, vaikkakin se on maallikolle aluksi monimutkaista ja useita erilaisia toimenpiteitä sisältävävä kokonaisuus. Onnistunut hakukoneoptimointi tuottaa aina, ja sen tulokset maksavat itsensä hyvällä tuottosuhteella takaisin suhteessa sijoitettuun pääomaan.

Jos sinulla on tarve saada nopeita tuloksia omassa markkinoinnissa aikaiseksi, kannattaa sinun hakukoneoptimoinnin ohella tehdä hakusanamainontaa. Google-mainonta on salaman nopea tapa päästä heti hakukoneiden kärkipaikoille.

Samankaltaiset artikkelit