| |

Top 11 trendiä jotka muuttavat hakukoneoptimointia vuonna 2024

1. Keinoäly eli googlen rankbrain

Hakukoneoptimointi vuonna 2024 tulee olemaan edelleen työskentelyä laadukkaan sisällön tuottamisen parissa. Tekoäly (AI) muuttaa ihmisten vuorovaikutusta verkkosisällön kanssa. Muutama vuosi sitten paljastetulla algoritmilla – nimeltään RankBrain – on tärkeä rooli Googlen sijoituskertoimissa hakukoneiden hakutulossivujen (SERP) tuloksissa.

RankBrain omaa kyvyn oppia. ”Muut signaalit perustuvat kaikki löytöihin ja oivalluksiin, joita hakukoneoptimoinnin parissa työskentelevät ihmiset ovat huomioineet” Tämä tarkoittaa oletettavasti sitä, että RankBrain paranee vain ajan myötä, mikä tekee tekoälystä SEO-trendin, jota kannattaa seurata.

Miten optimoit RankBrainille? Asiantuntijat uskovat, että ensisijainen tekijä on käyttökokemussignaalit. Nämä voivat sisältää tekijöitä napsautussuhteesta aina sivulle vietettyyn aikaan.

Sinun on vangittava ja kiinnitettävä lukijat hyödyllisellä, hyvin järjestetyllä sisällöllä. Hyödynnä tähän laadukasta avainsanatutkimusta Sivulla oleva SEO-työkalu, kuten seo-yoast voi auttaa sinua arvioimaan sivun vahvuutta esimerkiksi luettavuuden, käänteisten linkkien ja muun sivun sisäiseen optimointiin liittyvän perusteella. Jos hakukoneoptimointi on sinulle täysin vierasta tai uutta. Kannattaa käydä lukaisemassa mitä hakukoneoptimointi eli SEO on ?

2. Core Web Vitals

Core Web Vitals ovat Googlen verkkosivujen käyttökokemusta kuvaavia mittareita. Tähän 3 merkittävään mittaristoon kuuluu latausnopeus (LCP), (FID) interaktiivisuus ja (CLS) joka liittyy visuaaliseen vakauteen. Näitä elementtejä Google on mittaroinut elokuusta 2021 lähtien. Googlelta löytyy oma palvelu PageSpeed insights, jossa jokainen voi käydä katsomassa miten oma sivusto hommassa pärjää.

3. Laadukkaat videot hakukoneoptimoinnissa vuonna 2024

Online-videot ovat voimakkaassa kasvussa kaikissa kanavissa. Jos et tiennyt niin Youtube on maailman 2 suosituin hakukone. Tutkimusten mukaan videon osuus hauista tulee vain kasvamaan tulevaisuudessa.

Yhä enemmän varsinkin nuoriso käyttää ensisijaisena tiedon haun välineenä youtubea, ja skippaa perinteiset hakukoneet.

Mikäli siis haluat enemmän liikennettä sivustollesi, pyri hyödyntämään videoita. Hakukoneoptimointi hyödyntämällä videoita vuonna 2024 on edelleen iso tekijä hakukoneissa ja laadukkaamman verkkosivusisällön tuotannoissa.

Youtube markkinointikanavana kannattaa todellakin hyödyntää, sillä monet markkinoijat eivät hyödynnä videoita ainakaan vielä Suomen markkinoilla. Koska yritykset kokevat niiden tekemisen liian työlääksi.

Hyvän videon tuottaminen usein on enemmän kiinnostavan sisällön tuottamista, kuin esimerkiksi hinnakkaan tuotantotiimin valjastamista oman pk-yrityken tuotantotilojen kuvaamiseen.

Parhaimmat ja koukuttavimmat videot tulevatkin näiltä ”amatööreiltä” jotka ottavat jotakin kiinnostavaa kulmaa omiin tuotteisiin ja palveluihin ja tekevät niistä videoita.

Videoiden avulla yleisesti siis haetaan liikennettä, ja tuosta liikenteenstä on tarkoitus sitten saada liidejä ja esimerkiksi verkkokaupan potentiaalisten ostajien yhteystietoja jatkomarkkinointia varten.

4. Äänihaut ja Schema

Googlen ääni haku saattaa olla google-haun seuraa iso tekijä ja pelin muuttaja. 40% kaikista aikuisista tekee vähintäänkin yhden äänihaun päivässä. 10 vuodessa äänihaun määrä on 35 kertaistunut. (lähde)

Yksi tapa vastata paremmin äänihakuihin ja rankata näissä on googlen ohjeistuksen mukaan seuraava. Jos Google osaa tulkita sivujesi merkintöjä, hakutulokseesi voidaan lisätä tietojesi avulla Rich Snippet -katkelmia ja muita ominaisuuksia.

Esimerkiksi ravintolan hakutuloksissa näkyvässä katkelmassa voi olla keskimääräinen arvostelu ja hintahaarukka. Voit lisätä sivuillesi jäsenneltyjä tietoja käyttämällä schema.orgin sanastoa ja mikrotietojen ja RDFa:n tapaisia muotoja tai käyttämällä esimerkiksi mikromuotojen kaltaista lähestymistapaa. Voit myös lisätä jäsenneltyjä tietoja merkitsemällä sivusi tiedot tunnisteilla Data Highlighterin avulla.

Search Consolen Jäsennellyt tiedot -sivulta näet, mitä jäsenneltyjä tietoja Google on tunnistanut sivustoltasi. Näet myös tietoja sivuillasi olevista merkintävirheistä, jotka voivat estää Rich Snippet -katkelmien (tai muiden hakuominaisuuksien) näyttämisen. (lähde)

Rich Snippets on termi, jota käytetään kuvaamaan jäsenneltyjen tietojen merkintöjä, joita sivuston ylläpitäjät voivat lisätä olemassa olevaan HTML-koodiinsa, mikä puolestaan ​​antaa hakukoneille mahdollisuuden ymmärtää paremmin, mitä tietoja jokaisella verkkosivulla on.

Erilaisilla SEO-lisäosilla kuten Rank Math on mahdollista jäsennellä tietoa hakukoneelle ns. valmiiksi palasteltuun muotoon. Kyseinen lisäosa muuttaa automaattisesti ALT- ja otsikkomääritteet kaikkiin kuviin.  Rich snippetit lisäävät hakutulosten klikkausuhdetta ja näin myös tuovat lisää liikennettä sivustollesi.

5. Rakenna vain laadukkaita sivuston ulkopuolisia luonnollisia linkkejä

Tätähän on jauhettu jo varmaan 12 viime vuotta. Hakukoneoptimointi opas on verkostoitumista ja siinä ratkaisevassa asemassa on sisältö ja niihin osoittavat linkit. Hyvä sisältö ja linkit kävelevät vähän kuin käsi kädessä.

Jos olet tekemässä esimerkiksi sivustoa omalle yrityksellesi ja haluat saada sivut hyvin rankkaamaan paikallisilla hauilla tai koko Suomessa. Tee erinomaiset tuote- ja palvelukuvaukset. Pyydä linkkejä päämiehiltäsi ja yhteistyökumppaneilta, niin olet jo tehnyt enemmän kuin 90% kilpailijoistasi.

Muutama vuosi sitten puhuttiin pelkästä sisällöstä ja nyt sisällön määritelmää ollaan täsmennetty vähän, että millainen sisältö on googlen mielestä hyvää sisältöä? Omien havaintojen mukaan laadukas sisältö hakukoneiden mielestä on kokonaisuus, jossa tekstisisällön pituus on yli 2000 sanaa. Iso kriteeri myös laadun mittarina sivustolla vietetty aika.

Esimerkiksi jos sivuston vierailijoiden pituudet eivät ole kovin pitkiä, ei hakukone pidä sivua kovin laadukkaana, eikä se sijoitu hyvin hauissa. Google Analytics työkalut auttavat tutkimaan sivustojen vierailujen pituuksia.

6. Sivuston latausnopeus ja sivuston nopeuden optimointi

Oleellisena osana Web core vitalsia on se että, jos sivusto latautuu kovin hitaasti on se merkittävä käyttökokemuksen huonontaja sivustolla vierailijalle. Hitaat sivu laskevat sivustojen yleistä konversiotasoa ja ovat esimerkiksi merkittävä verkkokaupan  ”oikea hidaste”  Useat vierailijat odottavat sivun latautuvan 2-3 sekunnin väliin. Sivuston nopeuden voit käydä mittaamassa Googlen omalla työkalulla —-> täällä

Kannattaa optimoida sivusto nopeaksi kaikille päätelaitteille. Mikäs sen ärsyttävämpää kun mopolla hidastelu valtavalla moottoritiellä.

7. Optimoi google my business sivusi

Paikallisesti palveluja etsivät käyttävät Google hauissaan paljon paikkakuntakohtaisia termejä. Google my business antaa sinun lisätä ilmaiseksi yrityksen nimen ja sähköiset osoitteen, sekä kuvia palveluun. GMB:en pystyy myös pyytämään asiakkailta arvosteluja, sekä vastaamaan näihin.

GMB:n hallintapaneelista pystyy myös luomaa yrityksen tarjontaan liittyviä postauksia, jotka näkyvät viikon verran yrityksen tiedoilla karttatietoihin liitettäessä. Paikallisilla postauksilla on myös relevanttisuutta siihen kuka (SEO-kilpailussa) pärjää.

8. Sivuston käyttökokemus

Se kuinka kauan uusi vierailija viihtyy sivuillasi saavuttuaan yrityksesi sivustolle tarkoittaa usein sivuston käyttökokemusta.

Googlella on tälle ihan oma nörttitermikin (Dwell time) aika, joka kuluu hetkestä, kun käyttäjä napsauttaa hakutulosta ja palaa myöhemmin takaisin. Tätä ei pidä sekoittaa (Bounce rate) termiin joka taasen tarkoittaa yhden sivun kävijöiden % osuutta sivustollasi.

Keskimäärin sivuston vierailija viihtyy sivustolla 2-3 minuuttia. Hyvä vierailuaika sivustolla siis voisi oletettavasti olla kaikki yli 3 minuutin vierailut.

Yritä tehdä käyttäjille ja vierailijoille sellaista sisältöä joka houkuttaa heidät pysähtymään sivustollasi ja tekemään toivottuja toimenpiteitä. Keskimääräiset vierailuajat saattavat olla signaali googlelle, että sisältösi on laadukasta ja tämä laadukas ja relevantti sisältö on juuri sitä mitä hakukone haluaa tarjota tietoa etsiville.  

9. Hyödynnä kuvahakua

Visuaalinen haku tarkoittaa hakua käyttämällä kuvahakuominaisuutta googlen perinteisen teksihaun sijasta. Kuvahaussa google skannaa kuvan tekoälyllä sen elementtien ymmärtämiseksi ja etsimäsi tuotteen tai vastaavien tulosten tuottamiseksi.

90% ihmisen aivoihin välitetystä tiedosta on visuaalista. Kun ostamme offline-tilassa, käytämme silmiämme löytääksemme haluamamme tuotteen. Visuaalisuuden lisäys sivustolle onkin yksi tuluvaisuuden megatrendeistä sivustoille.

Yritykset, kuten Pinterest, Google, Bing ja Amazon, ovat parhaita visuaalisia hakualustoja. Jokaisella näistä on omat hakuominaisuutensä ja myös ominaispiirteensä. Jos myyt kodinsisustusta tai muotia, tuotteesi tulisi optimoida näkymään Amazonissa tai Pinterestissä. Toisaalta Google ymmärtää eläimiä, kasveja, paikkoja, kirjoja ja paljon muuta.

Visuaalisen haun ottamisella osaksi hakukonestrategiaa on varmasti kannatttava investointi tulevaisuuteen. Visuaalisuus hauissa eri muodoissa johtavat ristimyyntiin ja entistä  henkilökohtaisempaan ostokokemukseen.

10. Laajat sisällöt postauksissa

yli 2000 sanan blogiartikkelit saavat kolme kertaa enemmän liikennettä ja neljä kertaa enemmän jakoja kuin alle 1000 sanan artikkelit. Laadukkaat ja postaukset keräävät myös enemmän linkkejä kuin sisällöiltään heikot postaukset. Aloita keskittyminen pitkämuotoiseen sisältöön parempien hakusijoitusten saavuttamiseksi.

Sisällönne on kuitenkin ylläpidettävä laatua. Tavoitteena on tarjota käyttäjille jaettavaa koukuttavaa tietoa, joka pitää heidät sitoutuneina.

Muista tehdä hakusanakartoitusta sisällöntuotannon tehokkuuden varmistamiseksi. Laadukkaat avaintermit jotka ovat tutkittuja, auttavat optimoimaan sisältösi hakua varten. Kirjoita kysely, jolle haluat sijoituksia, ja saat suosituksia sisällön pituudesta, semanttisesti liittyvistä avainsanoista ja tarkemman käsityksen mitä tarvitsee sisällön kokonaisuuden eteen tehdä.

11. Maantieteellinen kohdistaminen

Tämä aihe onkin yksi merkittävimmistä paikallisen haun tekijöistä, mutta tulee vahvasti esille myös laajan haun tuloksissa. Tietyssä mielessä maantieteellinen kohdentaminen hakukoneoptimoinnissa on myös osa ns. Pitkien häntien optimontia.

Sivustolle pitää aina antaa selkeä sijainti, varsinkin jos se liittyy johonkin fyysiseen paikkaan (esimerkiksi ravintola tai vaikkapa kuntosali). Yrityksesi ei välttämättä ole arvostelujen kärkikohde, mutta hakukone näyttää sen maantieteellisissä tuloksissa (karttatuloksissa) riveillä, jos se osoittautuu käyttäjän lähimpänä olevana vaihtoehtona.

Google käytetään yhä useammin tiettyjen palvelujen löytämiseen varsinkin äänihauissa. Kun sivultasi löytyy kattavasti osoitteet, kartat ja vaikkapa ajo-ohjeet kivijalkamyymälään, niin olet jo usein kilpailijoitasi edellä.

Samankaltaiset artikkelit