5 syytä tehdä Google-mainontaa

Written by Passe

Kasvatan asiakkaitteni myyntiä erilaisin digimarkkinoinnin keinoin. Olen yrittäjä Forta Media, vuodesta 2013.

kesäkuu 9, 2020

 5 syytä tehdä google-mainontaa juuri nyt

Miten google-mainonta oikein toimii. Onko se niin hyvä mainosmuoto kuin jotkut puhuvat. Onko se kallista ja miten se oikein toimii. Olen itse rakentanut ja suunnitellut vuosien saatossa satoja kampiksia ja yhden asian pystyy varmasti sanomaan google-mainonnan tehosta. Se on kaikilla mittareilla mitattuna aivan ylivertainen kanava tehdä uusmyyntiä. Oli kyseessä verkkokaupan uusmyynti tai b-b asiakkaalle haettavia liidejä. Laadun ja kaupan tekemisen nopeuttamisen suhteen ei mikään muu online-mainonnan kanava ole pystynyt samaan. (FB-mainonta ei ole lähelläkään niitä tehoja joita saadaan kunnolla toteutetusta Google Ads-mainoskampanjasta.)

Olen luetellut alle 5 hyvää syytä tehdä google-mainontaa. Paljasta alla muutaman salaisuuden, ja rahanarvoisen vinkin, joten lue nämä ajatuksella läpi ja mieti voisiko sinun yritys hyödyntää myös tätä mainonnan muotoa.

 

 1. Google mainonta tavoittaa kun tuotettasi, tai palveluasi ollaan etsimässä.

 

Onko selkäsi ollut kipeänä? Mistä löytäisin parhaan avun alaselän kipuihin? No mitä teet menetkö facebookiin ja kysyt kaverilta joka sattuu suosittelemaan juuri hänen mielestään parasta vaihtoehtoa. Tuntuuko että löydät nopeammin laadukkaita ammattilaisia selkäkipuun liittyvillä hakutermeillä suoraan Google-mainonannan avulla, tai luontaisista hakutuloksista. 99% ihmisistä käyttää tiedon ja palveluiden etsimisene Suomessa google.fi hakukonetta.

Ihmiset tekevät hakuja erilaisiin ongelmanratkaisun tilanteisiin. Aikaa ei ole paljoa akuuteissa ongelmissa vaan palveluja ollaan ostamassa usein heti. Tietysti on erilaisia toimialaoja joissa vaikka matkatoimistojen tarjontaa verrataan ja kilpailutetaan n. 1 kuukauden päivät, jos ollaan hankkimassa vaikka talviloma matkaa syksyllä.

 

2. Google-mainonta on täysin mitattavissa oleva riskitön mainonnan muoto

 

Jos pistät hakusana-mainontaan rahaa kiinni 1000€ kuukaudessa ja se tuottaa sinulle suoraan tai välillisesti 5000€ – 15.000€ uutta myyntiä kuukaudessa, onko mainonnan tuotto suhteessa kannattavalla tasolla? Onhan se.  Tämän myynnin tuotot eivät ole siis mitään mutu juttuja vaan mainonnan mittariston avulla verkkokaupan analytiikasta ajettua suoraa tietoa myynnin toteumasta ja kanavasta joka sen on tuottanut.

Verrattuna muihin perinteisiin medioihin kuten tv, radio- ja lehtimainonta, joiden mainonnan tuottosuhteet eivät ole mitattavissa niin tarkasti kuin online-mainonnan. On lähes järjenvastaista mainostaa näissä medioissa, jos ei yrityksen tarkoitus ole jossain mielessä sponsoroida näitä medioita.

Google-mainonnan konversiomittauksen avulla nähdään täysin selvästi, mitkä kampanjat tuottavat tulosta, tai ovat huonosti kauppaa tekeviä. Toki perinteiselläkin mainonnalla saadaan varmasti myyntiä ja brändiä rakennettua, mutta sen mitattavuus on edelleen heikkoa.

 

 

3. Google Ads mainonta joustaa ja skaalautuu tarpeen mukaan

 

Hakusanamainonta googlessa tarjoaa monipuolisesti erilaisia vaihtoehtoja tavoittaa tarkasti juuri se kohderyhmä ja yleisö joita ollaan tavoittelemassa mainonnalla. Jos yrityksesi on vaikkapa hotelli tai motelli helsingissä ja haluat tavoittaa kesäsesonkiin ulkolaisia matkustajia, jotka etsivät edullista yöpymistä Helsingissä.

Voidaan kampanjaa tehdä hyvin tarkasti rajatulla mainosryhmällä joka keskittynyt pelkästään yleisöön ja hakuihin joissa käytetään hakuterminä ”edullinen hotelli helsinki” tai vaikkapa, ”halpa yöpyminen helsingissä.” Haun jälkeen kävijä tutustuu tarjontaasi ja hyvällä kohdennuksella ja osuvalla tarjonnalla saattaa varata heti palveluasi.

 

voittamattoman tarkka kohdentaminen eri kriteereillä google-mainonnassa

 

Hakusanamainontaa voidaan kohdentaa hakijan sijainnin, kellonajan, kielen, selaimen tai laitetyypin ja vaikkapa ennestään sivustoilla vierailleiden kävijöiden perusteella. Googlen kumppani- ja hakuverkoston avulla voidaan mainontaasi näyttää vaikkapa Gmailin, Youtuben tai erilaisten sisältöportaalien ”vaikkapa ampparit.com” mainospaikoilla. Jos palaamme vielä tähän majoitusvaihtoehto esimerkkiin voisi hyvä uudelleenmarkkinointi-mainonta olla tässä vaihtoehdoissa otsikoitu vaikkapa näin. ” Löysitkö jo etsimäsi edullisen majoituksen Helsingistä? Meistä tykkää 98% vieraistamme. Varaa täältä” 

Mikäli koet että haluat tuoda brändiäsi visuaalisesti esille on kaikki verkossa olevat mainostyypit käytettävissä. Mainoksesi voivat olla tekstimainoksia, erilaisia ja kokoisia bannereita tai vaikka videoita.

 

4. Google-Ads mainonta on salaman nopea, sekä yllättävän epäreilu tapa tuoda brändi ja yritys heti esille.

 

Uudet sivustot ja yritysten löytyminen Googlen luontaisista hauista kestää kuukausista jopa vuosiin. Useilla toimialoilla nämä luontaisten hakutulosten paikat ovat jo vuosien kovalla hakukoneoptimoinnilla niin kovan kilpailun takana, ettei ajallisesti ole järkevää valita vain sivuston hakukoneoptimointia sivuston pääasialliseksi liikenteen lähteeksi.

Mainostamalla Googlessa tekstimainosten  tai vaikkapa Google-shopping kampanjalla hauissa saat kampanjasi pystyyn parhaimmillaan muutamissa tunneissa. Pääset heti tuomaan mainosten kautta tuotteesi ja palvelusi sinne esille missä potentiaaliset asiakkaasikin ovat. Suorahaku google.fi hakukoneessa saa jatkuvasti enemmän ja enemmän palstatilaa hakukoneen etusivulla. Se tietenkin on ymmärrettävää koska mainonta on googlen ensisijainen tulonlähde.

 

Google-kampanjoista saadaan myös hyvää dataa muodostamaan hakukoneoptimointiin sisältöjä. Jos jokin pitkän hännän termi tuottaa vaikka mainoksissa hyvää tulosta, voidaan sen avaintermit jalkauttaa sisällöntuotannon kautta generoimaan verkkosivuilla liikennettä ja sitä kautta kauppaa.

 

5. tyrmää kilpailijasi. Google mainonta tukee kaikkea muuta markkinointiasi ja mainontaa ja sen avulla jopa hyödyt kilpailijoittesi tekemästä kilpailevasta markkinoinnista

 

Google Ads täydentää muita markkinointitoimenpeitä joita yritys tekee. Uudelleenmarkkinointi on erityisen tehokas tapa näyttää google-mainontaa kuluttajille ja b-b päättäjille , jotka ovat osoittaneet kiinnostusta yritykseesi.

On sanonta, että kaikki mainonta ajaa hakukoneisiin. Siis jos vaikkapa kilpaileva yritys markkinoi omia tuotteitaan radioissa ja saa mainonna avulla kuuntelijan hakemaan lisää tietoa mainostettavasta tuotteesta google hauista, on sinulla hyvä mahdollisuus tuoda oma tuotteesi tässä vaiheessa hakukoneessa etsijän silmien eteen.. Get the point? Kilpailijasi ajaa omalla radiomainonnallaan sinulle potentiaalista kävijävirtaa.

Google Ads -markkinoinnin avulla voit seurata verkkosivustosi aiempia kävijöitä. Harva vierailija tekee verkkosivuilla ensimmäisen kerran ostohankintaa tai muutakaan toimenpidettä. Siksi mainontaa voidaan näyttää uudelleenmarkkinointina tälle kohderyhmälle joka on sivustollasi vieraillut vaikka jonkin muun kanavan kautta.

Uudelleenmarkkinoinin kohderyhmä eli vierailijat tai ihmiset jotka ovat löytäneet sinut sosiaalisen median, blogisi, napsautussivun tai vaikkapa sähköpostisuorakampanjan kautta. Kuvalliset brändimainoksesi seuraavat näitä sitten Internetissä, joten brändisi pysyy mielessä. Esimerkiksi alla. Kattoremontteja tarjoavan Avainrakennuksen mainokset ovat kohdennettu gmailiin. Mainokset ovat molemmat uudelleenkohdistettu – kävin kyseisillä verkkosivustoilla viimeisen 30 päivän aikana.

Googlen uudelleen markkinoinnin avulla voidaan näyttää mainontaa erilaisissa kanavissa hyvin edullisesti.

 

Tässä muutama vinkki ja syy tehdä Google Ads mainontaa juuri nyt. Jos etsit yrityksellesi kumppania mainonnan tuottajaksi ota meihin yhteyttä, niin tehdään mainonnasta yrityksellesi kannattavaa.

 

Tehdään töitä yhdessä?

 

Saatat myös hyötyä näistä…

Copywriting – Mitä se on?

Mitä on Copywriting ? Copywriting sotketaan usein sisällöntuotantoon / tekstituotantoon digimarkkinoinnissa ja muissa...

Nettisivujen teko

Nettisivujen teko? 9 vinkkiä yrittäjälle!   1. nettisivujen teko alkaa suunnittelusta Näiden vinkkien avulla et...

Kannattava facebook-mainonta

  kannattava facebook-mainonta Yleinen kysymys, joka usein syntyy keskusteltaessa Facebook-mainonnasta, on...