|

Verkkosivun visuaalisen ilmeen suunnittelu

Verkkosivujen visuaalinen ilme vaikuttaa hyvin paljon siihen kuinka verkkosivujen vierailijat viihtyvät sivustoilla. Psykologiset tekijät graafisen suunnittelun taustalla kuten värit, suunnittelussa käytetyt fontit ja visuaaliset elementit vaikuttavat joko positiivisesti tai negatiivisesti yrityksesi asiakkaiden mielikuvaan yrityksestäsi.  

Pidä visuaalinen ilme yksinkertaisena

Kokonaisuuden viestinnällinen tavoite tulee olla selkeästi määritelty yrityksen visuaalista ilmettä suunniteltaessa.

Millainen logo yritykselle on suunniteltu, liiallinen huumori, ja huonosti suunniteltu visuaalinen ilme saattavat pahimmassa tapauksessa karkoittaa asiakkaan verkkosivuilta, jo ennen kuin hän ehtii tutustumaan tuotteisiin ja palveluihin.

Kun kokonaisuus on mietitty yksinkertaiseksi harmoniseksi kokonaisuudeksi, on visuaalinen ilme monesti onnistunut. Visuaalinen ilme on osa yrityksen brändiä. Brändin rakentaminen pk-yritykselle rakennetaan prosessina , jonka tuottaa markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijat yhdessä yrityksen kanssa.

Ristiriitainen graafinen ilme suhteessa yrityksen tarjontaan saattaa aiheuttaa hämmentynyttä tunnelmaa loppukäyttäjän kokemuksessa. Hyvässä visuaalisessa ilmeessa on mm:

  • Hyvin mietitty harmooninen värimaailma. Less is more.
  • Se edistää tuotteiden ja palveluiden hahmotusta ja myyntiä
  • Se on yksinkertainen. Yksinkertainen design on kevyttä ja latautuu nopeasti.
  • Se jättää vahvan muistijäljen
  • Kävijöiden vierailujen kesto pitenee laadukkaan designing avulla, jolloin se myös vaikuttaa esim; hakukonetuloksiin.

Visuaalisen ilmeen suunnittelussa kannattaa siis ottaa huomioon designin perusarvoja. Yksinkertainen on kaunista. Hillitse värimaailmaa, vaikka tuotteesi olisi kuinka räiskyvä tahansa.

Käytä hierarkioita visuaalisen ilmeen suunnittelussa

Ihmiset käyttävät erilaisia laitteita sivustoilla vierailuihin ja sen mukaisesti lukevat sisältöjä. Yleisesti käytössä on responsiiviset alustat ja teemat jotka skaalaavat sisältöjä eri päätelaitteisiin soveltuviin muotoihin.

Informaatioähkyssä monet ns. Scannaavat tai skimmaavat sisältöjä löytääkseen nopeasti tietoa jota ovat etsimässä

Tämän havaitun käyttäjäkokemuksen pohjalta kannattaa sivuston visuaalinen ilme rakentaa siten että kaikkein tärkeimmät elementit sivulla tulevat aina esille.

Logo, yhteystiedot, helppo navigaatio ja muut toimintaan kehoittavat elementit tulisi olla aina ns. F / E kirjaimen sisällä ennen sivun scrollausta alas.

Yleisesti visuaalisen ilmeen tehtävän on järjestää käyttäjälle, mitä tulisi lukea ensiksi ja mitä seuraavaksi.

Monesti otsikoinnit ovat tärkeässä asemassa tässä logiikassa, koska niiden avulla pyritään seuraamaan sisältöjä ja lukijaa kiinnostavia kohtia sivustoilla.

Web turvalliset fontit verkkosivujen ilmeessä

Internetin alkuaikoina selaimet pystyivät tunnistamaan hyvin rajallisen määrän erilaisia fontteja. Yleisesti niitä joita löytyi vierailija käyttämältä tekstinkäsittelysoftalta. Mikäli jotain tiettyjä fontteja ei löytynyt, kävijä näki perus symboleita löytymättömien fonttien tilalla.

Nykyisin fontitn valintaa verkkosivuille on olemassa useita ilmaisia helpottavia palveluita, esim Google web fonts, typekit, fontdeck jne. Näistä palveluista löytyy myös maksullisia fontteja.

Yleisesti visuaalisen ilmeen kannalta tekstin sujuva lukeminen on käyttäjäkokemuksen kannalta suositeltavaa. Käytä otsikoissa Serif-tyylisiä fontteja ja leipätekstissä Sans-serif tyylisiä fontteja.

Älä sekoita liian montaa fonttia sivuilla, jottei lukijalle tule epämiellyttävä käyttäjäkokemus. Hyvä ohje on käyttää maksimissaan 2 eri fonttia sivustolla maksimissaan.

Värit ja kuvat visuaalisessa ilmeen taustalla

Yleisesti tämäkin kannattaa pitää yksinkertaisena. Älä siis käytää liian laajaa väripalettia verkkosivujen visuaalisessa ilmeessä. Korkeintaan 2-3 peruselementtien sävyä ja nämä brändin päävärien läheltä.

Muista myös että osa ihmisistä on värisokeita, joten pitä visuaalinen ilme ja sisältö hyvin hahmotettavissa hyvällä yleisellä  kontrastilla varsinkin tekstin luettavuuden kannalta.

Kuvien kannalta kannattaa hyödyntää aina laadukkaita kuvia joita löytyy nykyään myös kuvapankeista eri aihealueista. Vältä liikkuvia kuvia, slidereita ja kaikkea joka tuo sivustolle liikaa huomion vieviä ominaisuuksia. Optimoi kuvat aina sivuston latausaikojen minimoimiseksi.

Samankaltaiset artikkelit