| |

Sisällöntuotanto paikallisen hakukonelöydettävyyden ratkaisijana

Sisällöntuotanto ja paikallinen hakukonelöydettävyys  on ensisijaisen tärkeää yritykselle joka tarjoaa palvelujaan tietyllä maantieteellisellä sijainnilla. Vaikkapa yritykselle jonka potentiaaliset asiakkaat etsivät hakukoneesta verkkosivujen toteutusta termillä laadukkaat kotisivut

Usein verkkosivut eivät tuota yhteydenottoja ja tarjouspyyntöjä koska paikallista hakukonenäkyvyyttä (Local SEO optimization) tai SEO optimointi on jätetty huomioimatta hakukonelöydettävyys strategiassa kokonaan.

Google-optimointi tai hakukonelöydettävyys aluellisesti on todella tehokas tapa myydä omia palveluja ja tuotteita niitä etsiville ihmisille. Google hakutuloksissa esimerkiksi karttasijoituksen konvertoituvat todella tehokkaalla prosentilla kyselyiksi ja tilauksiksi.

Alla on vinkkejä kuinka pystyt kehittämään yrityksesi paikallista hakukonelöydettävyyttä.

Tee sisällöntuotantoa asiakkaiden ongelman ratkaisun kautta

Erilaisia sisällöntuotannon taktiikoita voidaan asemoida käyttöön myös yrityksen kotisivuilla. Kotisivujen pääasiallinen tehtävä on saada tuotettua yrityksen myynnille usein laadukkaita liidejä tai verkkokaupalle suoraa kauppaa,tai uutiskirjeiden tilaajia.

Kun yrityksen kotisivut rakennetaan asiakkailta tulevien kysymysten varaan saadaan lähtökohtaisesti verkkosivujen sisältö ”osumaan” hakukoneiden hakuihin.

Valitut sanat ja kysymykset vastaavat hakukoneista tuotteiden ja palvelutuottajien sivujen sisältöihin. Muutaa pointti kuinka kysymykset hauissa kannattaa perata:

  • Mitkä ovat asiakkaittesi usein kysytyt kysymykset tuotteisiisi ja yritykseesi liittyen
  • Millaisia ovat asiakkaiden ongelmat ja kuinka tuotteesi ja palvelusi auttaa ratkaisemaan ne
  • Anna sisällön kautta arvokasta tietoa ilmaiseksi
  • Kerro selkokielisesti miksi juuri sinun tuote on asiakkaalle järkevä investointi
  • Kerro rohkeasti kaikki oleellinen läpinäkyvästi. Näin rakennat luottamusta jo sivuillasi.

Jos et ole kartalla kysymyksistä joita asiakaskuntasi usein yritystoimintaasi ja tuotteitasi kohtaan kyselee, voidaan yleistä sisältöä lähteä rakentamaan myös ubersuggestin avainsanatyökalun kautta.

Näistä saadaa tietoa yleisten hakumäärien ja sanojen varaan rakennettavasta sisällöstä. Paras tapa oman sisältökartan luomiseen onkin näiden kahden tavan yhdistäminen ja verkkosivujen sisällön tuotannossa.

Sisällöntuotantoa kannattaa myös tehdä markkinaa ajatellen. Kurkkaa aiheestasi Google Trend-portaalista, josta näet eri aihealuiden hakuluokat ja kiinnostavuus-indeksit eripuolilta maailmaa. Google trendistä pystyy myös ns. Bongaamaan nousevia piikkejä, ja vaikkapa ennustamaan tiettyjen tuotteiden tulevaa menekkiä.

Opastava sisällöntuotanto ja myyvä copy?

Sinä tiedät oman tuotteesi ja palvelusi varmasti paremmin kuin kukaan muu, mutta usein asiakkaiden oma sisällöntuotanto (tekstit) ovat suppeita ja keskittyvät liian paljon asioihin joita tavan tallaaja, eli asiakkaasi eivät ymmärrä.

Samoin sisällöntuotannossa olisi hyvä käyttää mahdollisimman myyvää tekstiä. (copy) Myyvän tekstisisällön tuottajia pitää hankkia digimarkkinoinin toimistoista tai sellaisista paikoista joissa pystytään miettimään tuotteen kaupalliset vahvuuden ja saamaan niistä koostettua mahdollisimman myyvät tuote- ja palvelukuvaukset.

Pystyt tuottamaa myyvät sisältövahvuudet tuotteistasi kun mietit mitä hyötyjä tuotteesi  tuo asiakkaalle? 

  • Miten tuote ratkaisee asiakkaan ongelman
  • Miksi se on paras tuote asiakkaallesi (älä myy hintaa)
  • Kun asiakas hankkii tuotteet millaisia kokemuksia hän tulee siitä (todennäkoisesti saamaan)
  • Kuinka helposti asiakas pystyy tuotteen / palvelun hankkimaan

Opastava sisällöntuotanto tuote-esittelyn avulla verkkosivuilla ja somessa

Jokaisella mainosten kautta tulevalla vierailijalla on jokin ongelma johon hän haluaa ratkaisun. Hyvin suunniteltu myyvä sisältömarkkinointi tarjoaa tähän ratkaisun.

Mikä tahansa tuote tai palvelu onkaan kysymyksessä sivun sisällön tulee herättää vierailija lukemaan tarjotusta tuotteesta tai palvelusta lisää, katsomaan video tai pyytämään tarjouspyyntö yrityksen myynniltä.

Usein opastava sisältömarkkinointi voi olla esimerkiksi ”ladattava opas” ”Vältä asiakkaat karkoittava pakkomyynti ja aloita potentiaalisen kohderyhmäsi opastaminen  tuotteesi hyötyihin ja etuihin.”

Oppaissa on yleensä lyhyesti kiteytetty tuotteen ominaisuuksia ja vertailtu kilpailevia tuotteita. Näissä annetaan ilmaiseksi tietoa markkinan tilanteesta ja kuinka tuotteita käytetään oikein ja siten pyritään luomaan ennakkoon ostajalle ns. Give-and-get, malli joka asemoi yrityksesi tuotteen myönteiseen valoon potentiaalisen asiakkaan mielessä.

SoMe-Markkinointi osana sisällöntuotantoa

No niin. Miten nämä kaksi sitten taasen liittyvät toisiinsa. Ajatellaanpa noita milleniaaleja jotka eivät hirmuisesti pyöri esim: Facessa tai twitterissä, vaan instassa ja TikTokissa. Kiva kuva ja video omasta elämästä ja vaikka lomamatkalla. Otetaampa hörppyä vähän kokiksesta ja videoidaan tunnelmaa uudet kuteet päällä.

Ketä seuraat instassa ja millaisten tahojen kanssa seurattavat henkilöt / brändit tekevät yhteistyötä. Käytännössä hyvin moni nuori osaa tehdä sisältömarkkinointia hieman pinnallisella tavalla. Pyritään nostamaan tuota / imago positiiviseen valoon kohderyhmässä (”kaverit ja tutut”) Noh.. Kyllähän tätä moni vanhempikin somettaja harrastaa.

Organisaation tai yrityksen tulee pystyä tuottamaan sellaista sisältöä joko itsenäisesti tai ulkoistettuna joka kiinnostaisi omaa kohderyhmää (omaa potentiaalista asiakaskuntaa).

Tässä voidaan mennä taas takaisin päin muutaman askeleen verran ja todeta että hyvät sisällöt SoMessa ovat myöskin ns. sisältömarkkinointia ja sillä pyritään vaikuttamaan vastaanottajan mielikuvaan esiintyvissä tuotteissa ja palveluissa myönteiseen sävyyn.

Hyvä sisältö omalle kohderyhmälle markkinoituna voi olla esimerkiksi laadukkaiden projektien videointeja ja tai ennen/jälkeen kuvien hyödyntäminen vaikkapa remonttipalvelua toteuttaessa.  Millaisiin tuloksiin sisältömarkkinoinnilla päästään suhteessa muihin markkinointi- ja mainonta keinoihin?

  • Laadukkaan sisällön avulla pystytään saamaan n. 3X enemmän liidejä / versus Klikki€
  • Sisältömarkkinointi on n. 70% edullisempaa kuin perinteinen ( outbound )vaikkapa kylmäsoiteltu telemarkkinointi ja tuovat näihin verrattuna 300% enemmän tuloksia.
  • Yritykset jotka käyttävät sisältömarkkinointia saavat sivuiltaan 6x paremmat konversiot kuin ne yritykset jotka eivätä käytä sisältömarkkinointia.

SoMessa sisältösi myös kohtaa yleisöä joka ei aiemmin ole ollut tekemisissä yrityksesi kanssa. Kun luot vaikkapa videosisältöjä ja hankit niille sponsoroitua mainontaa esimerkiksi facebookissa, pystyt näyttämään mainoksia sellaiselle kohderyhmälle joka ei aiemmin ole todennäköisesti tutustunut yritykseesi.

Myös erilaisissa FB-ryhmissä pystytään vaikuttamaan vaikkapa yrityspäättäjiin  ja saada heille tietoja uusista palveluista ja tuotteista. Ryhmissä olevat ihmiset kuuluvat varmuudella tiettyihin segmentteihin jotka pystytään päättelemään ihan ryhmien nimistä.

Usein ryhmissä suora tuotesponsorointi ja mainostaminen on kiellettyä, joten se miten ryhmän sisällä yritetään sponsoroitua sisältöä tuottaa, pitää miettiä erityisen harkiten. Usein ryhmien sisällä voidaan tehdä ns. Ilmaiseksi auditointeja ja muita ryhmän jäseniä hyödyttäviä toimenpiteitä.

Tässä lyhyesti sisältömarkkinoinnista ja  sisällöntuotannosta ja sen roolin tärkeydestä yrityksen kotisivuilla liikenteen kasvatuksessa.

Sisältömarkkinointi on erittäin tehokas tapa kasvattaa yrityksen tunnettuutta ja suoraan kaupan tekoa kustannustehokkasti. Jos tarvitset apua sisältömarkkinointi ponnisteluissa tai sisällöntuottamisessa, ota rohkeasti yhteyttä.

Samankaltaiset artikkelit