Tässä digimarkkinoinnin 5 kuuminta trendiä vuonna 2018.

1. Videot kaikissa sen eri muodoissa…

Youtube-videot, yritysesittelyt, selitysvideot ja introt ja myyntivideot. You name it. Mikään ei ole sosiaalisessa mediassa, sivuilla ja siellä missä videoiden avulla pyritään luomaan parempi kontakti kohderyhmään, kuin video. Jos et ole vakuuttunut niin ohessa hieman statseja joista voi ylimalkaisesti päätellä paljonko porukka katselee videoita eri kanavissa.

  • Youtubessa katsotaan miljardi tuntia videoita joka päivä
  • Facebookissa katsotaan 8 miljardia eripituista videota päivittäin
  • 82% twitterin käyttäjistä katsoo siellä päivittäin vidoita.

Videot mahdollistavat markkinointiin aivan uudenalaista sisällöntuotannon mahdollisuutta, koska sen houkuttavuus on monikertainen verrattuna kilpaileviin sisältömarkkinoinnin muotoihin; ääni, teksti, kuva. Yksi asia mikä eri alustoja vertaillessa kuitenkin nostaa päätään on se, että mobiililaitteet ovat se väline,jossa videoita katsellaan. 90% twitterin video katseluista ja 60% youtube-videoista katsellaan mobiililaitteilla. n. 60 markkinoijista on tutkimusten mukaan kokeilemassa videota jossain markkinointikanavassaan tänä vuonna.

2. Vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinointi on pikkuhiljaa yleistymässä Suomen markkinointiskenessä, mutta maailmalla vaikuttajamarkkinointi on todella yleistä. Yleisin esimerkki vaikuttajamarkkinoinnista on esimerkiksi, tubettajat. Maailmalla vaikuttajamarkkinoijat saavat lisääntyvää kysyntää isoilta brändeiltä ja sopivat pitkiä sopimuksia eri tahojen kanssa. Yksi tyypillinen esimerkki myös vaikuttajamarkkinoinnin trendeistä on instagram ja siellä tapahtuva tuotesponsorointi vaikuttajien taholta. Miksipä ei koska instassa on paljon porukkaa. Suosituilla vaikuttajamarkkinoijilla seuraajia saattaa olla satojatuhansia. Siitä vaan videoille sopivasti sponssituotteita esille ja vuolemaan kultaa.

3. GDRP markkinoinnissa

No tässäpä EU:n lahja koko sen jäsenvaltioille. EU antaa kaikille sen jäsenvaltioiden kuluttajille lisää valtaa omien tietojensa käsittelyyn. Verkkokaupat ja muut sivustot jotka keräävät tietoja, joutuvat kertomaan tietonsa jättäjille kuinka he tulevat tietoja säilyttämään, ja mahdollisest jatkokäsittelemään niitä. Noh mikäänhän ei ole markkinointikoneelle niin arvokasta tietoa kuin kuluttajadata. Tuleeko sakkoja vai ei sen aika näyttää.

4. Chatbotit valtaavat maailman

2018 vuonna sosiaalisen median botit ottavat keskustelut haltuun ylivoimaisella tekoälyllä. No chättibotteja on kehitetty vuosia, mutta nyt niiden povataan yleistyvän asiakaspalvelun ja myynnin toiminnoissa. Jonkun tutkimuksen mukaan vuonna 2020, olisi 85% kaikesta kuluttajaviesteistä organisaatioille, jonkin botin kanssa suodatettua viestintää. Lähes 60% milleniaaleista kertovat käyttävänsä chattia asioidessaan yritysten kanssa. Yli 70% samasta kohderyhmästä kertovat uskovansa asioivansa tulevaisuudessa botin kanssa jossakin kohtaa kuluttajapolkua.

5. Sosiaalisen median tarinat

Snapchat, Insta, Facebook, Youtube. Kaikissa kanavissa on mahdollista kertoa oma päivittäisen tarinansa kohokohta, vain siitä hekumasta että hetken päästä se tulee samaisesta kanavasta katoamaan. Tässäpä oiva lisä joillekkin brändeille toteuttaa menettämisen pelkoon perustuvaa markkinointia. Tietyllä tapaa ne ovat erittäin mukaansa tempaavia videoita tyylinsä ominaisuuden vuoksi.

 

 

 

 

Share This